Elev

    Jag går i 3an på gymnasiet och det är nu dax för mig att söka till universitet/ högskola, fast problemet är att jag inte kan hitta förra årets (2021) antagningspoäng för datateknik civilingenjörsprogrammet på KTH, inte bara för datateknik men för flera andra program. Jag vet att förra årets antagningspoäng inte spelar nån roll, men jag vill liksom se om det har ökat eller minskat jämför med 2020, så vet ni vad jag kan ta reda på det? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene!
    Antagningsstatistik för Civilingenjörsutbildning i datateknik (Kungl. Tekniska högskolan):
    Resultat i HP (högskoleprovet) ligger på 1.60 i tre år: HT2019, 2020 och 2021.
    Till HT2021 låg antagningsgräns på 20.89 både i BI (direktgruppen) och i BII (kompleteringsgruppen).
    Till HT2020 låg antagningsgräns i BI på 20.83 och i BII - på 21.12.
    Om du söker direkt efter gymnasiet, utan kompletteringar, prövas du i BI och i den gruppen har antagningsgräns höjts lite från 2020 till 2021 men HT2019 låg den på 21.00, så mellan 2019 och 2020 har den sjunkit. Ännu längre bakåt så låg den på 20.25 till HT2018 och på 20.73 till HT2017.
    ****
    HT - är förkortning för HöstTerminen.

    • Elev : Tack för svaret:) Men jag undrar var man kan kolla upp det (hemsidan), för det finns flera andra universitet jag funderar på och andra liknande program.
    • Anna : Gå in på www.studera.nu - hitta rätt utbildning och vid info om den utbildningen finns också en flick ANTAGNINGSSTATISTIK - där finns det tabell som visar antagningsgränser i olika urvalsgrupper vid de senaste cirka 5 st.antagningsomgångar.