Julia
    Jag kommer ha en vård och omsorgs examen till jul från komvux. Vård och omsorg är inget jag vill jobba med har jag förstått. Det jag vill är att bli lastbilschaufför, men jag vet inte hur eller var jag kan läsa till det. Efter jul kan jag plugga var som helst i Sverige så det är inga problem. Jag undrar bara hur och var jag ska plugga eftersom jag inte behöver läsa några andra ämnen på gymnasienivå för en examen.
    • Anna : Har du B-körkort för personbil?
    • : Ja det har jag
    • Anna : Bra! Läs mitt svar nedan. Kort svar: det är Komvux eller Arbetsförmedlingen som köper utbildningsplatser för vem de "vill".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    du vill bli lastbilsförare>> och söker efter utbildning som du kan komma in på.

    Följande gäller:
    för vuxna - dvs de som är 20 år gamla eller de som är klara med gymnasiet - finns det lastbilschaufförutbildningar som man kan få via Arbetsförmedlingen eller via Komvux. AF och Komvux köper platser på olika skolor och det är den som köper utbildningsplats, som bestämmer vem som tas in. Men man måste vara Behörig. Som behörighetskraven ställs allt som oftast följande:
    "Grundskolekompetens eller motsvarande samt körkortsbehörighet B
    Körkortstillstånd för C-behörighet bifogas till ansökan till utbildningen."

    Man måste, alltså, själv - på egen hand, privat - skaffa sig B-körkort (för personbil). Man måste också uppfylla kraven för C-behörighet, för att kunna få körkortstillstånd för att kunna börja läsa till lastbilsförare.
    Sedan är det Komvux eller Arbetsförmedlingen som väljer till vem de vill (och har råd) att köpa utbildningsplats.

    Komvux prioriterar personer med "kort tidigare utbildning", dvs i första hand kommer man få möjlighet att läsa till lastbilschaufför via komvux, om man endast har Grundskolekompetens, ej lägre studier "i bagaget".
    Arbetsförmedlingen prioriterar i första hand "långtidsarbetslösa". I din ålder kan du på AF bli klassad som långtidsarbetslös redan efter 100 dagar. För att ha en chans att komma in på en AF-utbildning måste du skriva in dig på Arbetsförmedlingen.

    Ang. möjlighet att läsa till lastbilsförare via komvux - prata med SYV på komvux. Du kan också se på komvux hemsida om det finns info om kurser för lastbilsförare. Du kan givetvis göra ansökan på egen hand, även utan att ha pratat med SYV på din komvux. Du kan även göra ansökan till andra komvux, i andra kommuner, men den andra kommunen kommer i så fall skicka förfrågan om Interkommunal ersättning till din kommun och din kommun kan svara Nej, vi kan inte betala. Och då blir du inte antagen, tyvärr. Det är komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som bestämmer vem som får plats på komvux-kurser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack för svar! Hur blir det om jag
    • : flyttar till staden där utbildningen finns fast jag har sökt tikl
    • : utbildningen från en annan stad? Måste min kommun fortfarande betala?
    • Anna : Det hjälper inte alltid att flytta till den staden där utbildning på komvux finns. Ibland kan det hjälpa... men inte alltid. Den staden där utbildning finns måste också prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" - pga det står så i Vuxenutbildningsförordningen. Ofta är det Något lättare att få plats om man själv är skriven/folkbokförd i den kommunen där utbildning på komvux ges, men finns inga garantier. Det är den kommunen där man är skriven när utbildning börjar som är din "hemkommun" under utbildningstiden. Bekvämast är att vara skriven i rätt kommun redan när man söker utbildning. I annat fall kommer den kommun där utbildning finns ändå skicka Interkommunal förfrågan, för de brukar inte "gå på" munligt löfte om att "jag kommer att flytta" - det är inte heller alltid som Folkbokföringen godkänner ansökan om flytt; och det kan ibland ta lång tid innan Folkbokföringen hinner ändra i registret... suck! :(
    Läs alla kommentarer