Lukas
    Hej! Jag har stora tankar på att åka över till usa och studera ett fyraårigt bachelor program för computer hardware engineering. Jag har nu börjat leta stipendiet men ärligt talat vet jag icke var jag ska börja.

    Varje gång jag går in på en stipendie sida så kommer det alltid fram en sjuhelsikes massa text som jag inte förstår mig på så jag stänger ner kort därefter. Vissa vill ha betalt också, vad är det för några skojare?

    Vart ska jag söka för att eventuellt få ett stipendie som kan hjälpa mig med en bachelor i ingenjörarbetet?

    Lite guidning och allmäna tips uppskattas STORT! Har förövrigt inen syv på skolan vilket är jäkligt dåligt. Tack på förhand.
    • : Om du ska studera i USA så är det väl ett måste att du ska betala(dom har ett annat skolsystem än vad vi har).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas,
    anledning till varför det finns företag som tar betalt för att hjälpa till med att söka stipendier, är för att det är väldigt svårt. Det är mer än heltidsjobb att hålla reda på alla förändringar, kolla om det inte är bluff-stipendier och om man uppfyller alla krav och hur man söker, när, var och hur man bör formulera sin ansökan för att ha en chans att lyckas.
    Om det vore enkelt, skulle alla söka själva och företag som hjälper till med det, hade inte kunnat existera.

    Det finns alla möjliga stipendier, statliga, privata, från olika organisationer med mera och med flera och ex. ser du här http://studera.nu/studera-utomlands/praktik-utomlands/sidas-resestipendium/ Sidas resestipendiet (för den som är i slutet av sin högskoleutbildning). Här är det ett villkor att man inte bara bör vara högskolestuderande, utan även "i slutet" av sina studier.

    Det är möjligt att du kan få studiemedel från CSN för utlandsstudier. Här finns info om det: http://www.csn.se/utomlands/vanliga-fragor

    Ett annat råd är att kontakta USA`s ambassad. Där kan det finnas någon expert på studier i USA som ger råd angående just studier i USA (de vill ju ha fler som söker studier i USA och är därför beredda att hjälpa till). Du förlorar inget på att kontakta dem.

    Ännu ett råd är att titta in på http://studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/finansiering-av-dina-utlandsstudierny-sida/ där jag tycker finns bra info- om olika sätt att söka stipendier på.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare