Abc

    Hej! Jag har sökt ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, första ämne: samhälle. Jag har också en resa planerad dec-Jan eller jan-feb och jag undrar hur möjligt det är att kombinera resa med plugg. Går det att vara borta så länge och bara plugga ikapp när man kommer hem eller är det för många obligatoriska grejer. Jag vill helst inte göra ett uppehåll på ett år. Kan det vara ett alternativ och hoppa över kursen som man missar och göra det sen i slutet av hela utbildningen? Eller är det kört????

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får först invänta om du kommer in på det programmet du sökte till. Om du blir ANTAGEN kontakta de utbildningsansvariga och fråga det du frågar här nu. Jag tror (tyvärr) att du kan få ett svar som säger att det inte går att vara borta från utbildningen under längre tid. Jag undrar dock hur det blir om den studerande är sjuk (sjukskriven under ett par månader)? Det kan du fråga de utbildningsansvariga om (om du vill). Den "generella tanken" är att i fall man läser utbildning på heltid i bunden form (ej distans) så ska man vara tillgänglig och kunna vistas på skolan under alla dagar på "kontorstid". Att ändra till distansupplägg under delar av programmet för en enskild studerande medför svårigheter för utbildningen och de är inte skyldiga att göra det. Å andra sidan, så tänker jag på att det är lärarbrist och i fall antal sökande är färre än utbildningsplatser på programmet, så är det inte "orimligt" att förvänta sig att utbildningen bör anstränga sig för att möjliggöra för så många som möjligt att genomföra utbildningen och ta ut examen. Så, här kan man tänka "åt båda hållen"; mycket, tror jag, beror på exakt vilka utbildningsmoment som ligger i programmet under just den tiden som du ska vara borta på din resa.
    Som du ser, kan jag inte riktigt ge dig ngt konkret svar för att det inte är reglerat generellt/centralt, utan "löses på plats", kan man säga. Kan du inte avstå från resan och får svar från utbildningen/utbildningsansvariga att de inte kan låta dig bli frånvarande under så lång tid som du behöver vara borta, då får du välja att avstå din studieplats eller att avstå från din resa. Jag hoppas dock att det går att lösa på ngt sätt! Sverige behöver fler lärare!

    Studie- och yrkesvägledare