ghriss
    Hej !
    Jag heter Grace. Jag har en fråga och ber om hjälp .. kan jag bli farmaceut eller tandläkare om jag går i vård och omsorg proggram och vad krävs det ?
    Tack snälla.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Grace,

    utbildningar till farmaceut och till tandläkare finns i Sverige som akademiska utbildningar (på högskolenivå). Man behöver alltså i grunden ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. På Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet behöver man för det få godkända betyg även i kurser svenska (eller sas, svenska som andraspråk) 3 och i engelska 6.
    Sedan behöver man också skaffa sig Särskild behörighet. Tandläkarprogrammet kräver godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4. Fysik, kemi och biologi läses inte på VO; matematik läses endast matematik 1a som obligatorisk kurs på VO. Många elever på VO läser även matematik 2a (genom att välja den kursen). Kanske kan man även läsa matemaik 3 på VO... men det är sällan den möjligheten finns. Du ska behöva komplettera efter gymnasiet med kurser i fysik, kemi, biologi och även läsa matematik 4.

    Farmaceut >> är i Sverige ett samlingsnamn för apotekare och receptarier. Behörighet till apotekarprogrammet är densamma som för tandläkarprogrammet (se mitt svar ovan).
    Behörighet till receptarieprogrammet är lite "mindre" vad gäller Fysik. till receptarieprogrammet behöver man inte ha godkänt betyg i Fysik2, utan det räcker att man har godkänt betyg i Fysik 1a. Men fysik läses ändå inte på VO-programmet på gymnasiet. Man behöver, alltså, hur som helst, komplettera efter gymnasiet.

    Komplettera efter gymnasiet kan man på komvux, på folkhögskolorna eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola/universitet.