Daniella

    Hej! Jag har tänkt att gå vård och omsorg i gymnasiet, blev dock lite fundersam över det hela när jag hörde från kompisar att de läser enormt mycket om kroppen, mediciner och matte. Är det så? Måste man kunna allt om kroppen och mediciner? En till fråga, behöver man ha godkänt i exakt allt för att ta studenten och vad händer om man inte har det?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,

    med att "ta studenten" kan man mena lite olika saker. Kika gärna på Framtid.se/reportage/studenten

    ang. "kunna allt om kroppen och mediciner" så är det absolut ingen som kan - inte ens överläkare. Det finns så mycket man kan kunna om kroppen och om mediciner och nya upptäckter kommer hela tiden - så det är omöjligt att kunna allt.

    Läs gärna på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO och boka prova-på/skuggning på några gymnasieskolor som erbjuder VO, om det finns flera skolor inom pendlingsavstånd från där du bor. När du "skuggar" kan du prata med eleverna som går på VO och sitta med på lektionerna; du kan också ställa frågor till lärare och övrig personal på gymnasieskolan.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill komplettera det svaret som du redan har fått.
    Om en elev inte uppfyller kraven för examensbevis, får hen ett Studiebevis. Studiebevis kan man senare, efter gymnasiet, försöka komplettera upp till Examensbevis, om man vill bli behörig läsa på högskolenivå. Annars kan man med ett studiebevis från VO få jobb som undersköterska eller ngt. annat jobb.
    Det är inte ett absolut krav att ha just examensbevis (eller någon vårdutbildning, över huvudet taget) för att kunna få jobb som Undersköterska. Givetvis är det mycket bra att få ut examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet och vissa kommuner kräver eller önskar det, för att anställa "fast" alltså på heltid tillsvidare. Men det finns också många kommuner i Sverige som kan ge tillsvidare anställning även utan exam.bevis inom Vård.
    En annan väg in i yrket Undersköterska - är att få sommarjobb eller extrajobb och förhoppningsvis få möjlighet att fortsätta jobba, kankse få vikariat eller deltidsanställning... för att på sikt kunna få fastanställning, om det är det man vill. Annars så kan man jobba "på timmar" och hoppa in vid behov - i många år. Det finns folk som gillar jobba på det sättet, bl.a för att de kan alltid säga "nej" till erbjudna pass och jobba endast när de vill (dock kan man på det sättet inte på förhand veta vilken inkomst man får nästa månad).

    Läser man på VO, ska man försöka göra sitt bästa och få så många godkända betyg man kan. Blir det inte så att man uppfyller kraven för examensbevis, kanske man ändå kan få jobb som Undersköterska; eller så kompletterar man på komvux, efter gymnasiet; eller söker till någon annan utbildning - till exempel på en folkhögskola.

    Efter VO, även om man inte får alla godkända betyg, kan många olika möjligheter finnas, till ex. finns det olika yrkeshögskoleutbildningar som kan ta in även om man inte är behörig till högskola. Se gärna utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se
    Följande vårdyrken förutsätter att man utbildar sig inom yrkeshögskola, i alla fall så är det i Sverige idag (uppgift från oktober 2019):
    Tandsköterska
    Vårdadministratör/Med.sekreterare
    Apotekstekniker
    Steriltekniker
    Specialistundersköterska

    Sedan finns det ett antal yrken som inte nödvändigtvis kräver ngn eftergymnasial utbldning, där det är bra att ha läst på Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet; några exempel på sådana yrken: Servicemedarbetare inom sjukvården,
    Apoteksbiträde/apoteksassistent & Optikerassistent.