nathalie chanel
    Hej!
    Om jag läser vård och omsrogsprogrammet och vill bli läkare, vilka ämnen kommer jag då behöva läsa upp i konvux för att få läsa till läkare i universitetet eller högskolan. Mvh, Nathalie.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, först och främst behöver du komplettera VO så du får behörighet till högskola, Svenska 2+3 och Engelska 6. Det ska alla skolor erbjuda. Sen behöver du även läsa till Matte 2 och 3. Matte 3 ger behörighet att söka till ett Naturvetenskapligt basår på högskolan som i sin tur ger dig behörighet att söka till ett Läkarprogram. Här kan du läsa mer om baråret på t.ex Göteborgs universitet http://www.science.gu.se/utbildning/basar/

    Vill du läsa allt inom Komvux så behöver du läsa Matte 4, Fysik 1+2, Biologi 1+2, Kemi 1+2. /Lena, Syv

    /Lena, Syv