Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tareek,

    på Vård- och omsorgsprogrammet som är ett Yrkesprogram är det väldigt svårt (i princip omöjligt) att direkt på gymnasiet bli behörig till Veterinärprogrammet.

    Veterinärprogrammet kräver för Särskild behörighet att man har godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. På vård- och omsorgsprogrammet har du rätt att uppnå Grundläggande behörighet till högskola, vilket är examensbevis och godkända betyg i svenksa eller svenska 2 och 3 och engelska 6.

    Ví råder också läsa mer matte än det som är obligatoriskt på VO, dvs läsa matematik 2a och kanske t o m 3b och matematik 4 (om man vill och om skola har möjlighet att erbjuda de kurser).

    Efter gymnasiet kan du läsa de resterande kurser, Kemi, Fysik och Biolog på komvux, på en folkhögskola eller på ett naturvetenskapligt basår på högskolenivå. Det behöver inte ta mer än ett år att komplettera efter gymnasiet - för att bli behörig till Veterinärprogrammet.

    Med vänlig hälsning

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare