Samir
    Hej! Jag har gjort mina gymnasie val och imorgon sa får vi reda på vår preliminär gymnasie valet, jag har haft problem med mina engelska studier pga för att mina lärare påstod att jag måste lära mig svenskan först. Jag började engelskan ganska sent och det blir allt tydligare att jag kommer inte få någon betyg i engelskan i år
    Jag tänkte läsa SA programmet men det är gymnasiets rektor som bestämmer om de vill ta in mig eller inte om jag skulle få gissa sa tror inte jag att de tar in mig för att det går inte utan engelska och sedan måste jag få betyg i engelska 5,6. Min fråga är då om jag läser vård&omsorgprogrammet och programmfördjupning Brand&Räddning kan jag utbilda mig senare till polis eller journalist det där de yrkena som jag är intresserad av .

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Samir!

    Du skriver om att du vill bli polis eller journalist.
    Polisutbildningen kommer att göras om och blir en högskoleutbildning från hösten 2018, precis när det blir dags för dig att söka den. Exakt vilka behörighetskrav som kommer att ställas på sökande då, vet vi inte idag. En bra sida för dig som vill bli polis är https://polisen.se/bli-polis/

    Journalist kan man bli efter en mängd olika utbildningar: t.ex. finns det utbildningar på folkhögskolorna, på en yrkeshögskola http://www.yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/manusforfattare och på högskola. Du kan bli behörig till alla de utbildningar på ett valfritt gymnasieprogram, bland annat på Vård/omsorgsprogrammet.

    Jag vill även föreslå att du funderar på att eventuellt läsa ett år på IM, preparand eller individuellt alternativ - läsa bara svenska och engelska under ett år och söka vidare sedan. Eftersom engelska är Undervisningsspråk, det vill säga man lär sig andra saker med hjälp av svenska språket, blir svenskan oerhört viktigt, till och med avgörande för dina möjligheter att lära dig saker och få bra betyg i alla kurser på gymnasiet.

    Se information om Preparand här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    och om Individuellt alternativ här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    På individuellt alternativ kan du kombinera studier med praktik och på sätt bättre bekanta dig med arbetslivet.

    Fundera lite på mina förslag och återkom gärna om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare