Evelyn
    Hej!
    Jag har kollat på två utbildningar, en på Lernia (YH) och en på Umeå Universitet.
    Den på Lernia är två år och den på Umeå är på 3 (2 år om man tar ut en högskoleexamen). Nu undrar jag vilken som ni tycker är "bättre". Båda är på distans (sammankomster i Umeå).

    Med vänlig hälsning,
    Evelyn Joseph

    Länk:
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=SGVAD

    http://www.lernia.se/utbildning/distans/ekonomi-och-administration/vardadministrator-26669

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Evelyn!

    Det är oberoende antagning till högskola och till yrkeshögskola, det vill säga du kan söka båda samtidigt och få plats på båda samtidigt. I så fall väljer du senare, vilken av dem som du tackar Ja eller Nej till.

    Det finns för- & nackdelar annars i de båda utbildningarna:
    det beror, alltså, på vad du är "ute efter" :) kan man säga... :-)

    Yrkeshögskoleutbildning innehåller minst 25% praktik och man skaffar sig värdefulla kontakter i arbetslivet. YH visar extremt goda resultat vad det gäller att få jobb direkt efter utbildning.

    Högskoleutbildning ger högskolepoäng (är på högre nivå, akademiskt sett) och ger möjlighet att läsa ett extra (tredje) året.

    Sista ansökn.dag till båda de utbildningarna är 15 april och jag råder dig söka båda.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare