Hej N,

    i Sverige ges utbildningar till vårdadministratör och till medicinsk sekreterare - inom yrkeshögskola.  Yrkeshögskoleutbildningar får starta endast om prognosen är att det kommer finnas goda chanser att direkt efter utbildningen få jobb. Du kan också se i Yrkespresentationerna på www.framtid.se - att det står att det är Lätt att få jobb inom yrken vårdadministratör och  medicinsk sekreterare. Ibland används också den gamla benämningen "läkarsekreterare".
    Tyvärr kan jag inte hitta ngn utbildning till
    vårdadministratör eller till medicinsk sekreterare som skulle (i alla fall just nu - under 2022) ges på distans.
    Ang.om utbildningen är lätt eller svårt, så kan jag inte uttala mig om det blir lätt eller svårt just för dig. Yrkeshögskoleutbildningar ligger på eftergymnasial nivå. Vad gäller just de yrken som du är intresserad av så skriver man mycket på dator - det är därför en mycket stor fördel om man kan skriva utan att titta på tangenterna (använda många fingrar när man skriver och skriva snabbt).
    Nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas med jämna mellanrum. Det "stora årliga" beslutet kommer vanligtvis i januari varje år men även senare under året kan nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas - så det rekommenderas att då och då kika på www.yhguiden.se för att inte missa någon ny yrkeshögskoleutbildning.
    Du får gärna titta på några exempel på utbildningar, snabblänkar nedan:

    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    utbildning/boras-yrkeshogskola/medicinsk-sekreterare
    utbildning/campus-nykoping/medicinsk-sekreterare-cny-eskilstuna
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator