Fatema
    HEJ!
    Jag kommer gå ut med 285 poäng ungefär i nian och min dröm är att bli tandhygienst vilket är väldigt naturvetenskapligt. Grejen är att mina högsta betyg ligger på språk och geo/religion/historia och sam. Jag HATAR naturämnena och vill bli tandhygienst genom vård och omsorg. Kan jag gå där om jah sedan vill utbilda mig till tandhygienist?
    Vad bör jag då lägga till för att bli behörig sedan?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du går Vård och omsorgsprogrammet (VO) som är ett yrkesprogram så behöver du läsa in ganska många kurser för att sedan kunna välja en tandhygienistutbildning. Först måste du läsa in Svenska 2+3 och Engelska 6. Sedan måste du komplettera med Matte 2, Naturkunskap 1+2 och Samhällskunskap 1a2.

    Många av dessa kurser kan du säkert komplettera på VO men alla kan nog bli svåra att hinna med. Då kan du läsa upp dessa på Komvux efter du gått ut gymnasiet - det brukar inte vara något problem. /Lena, Syv