Kata

    Hej, Jag pugga till barnskötare och grund av ekonomisk svårigheter behöved jag gå ner till 50% studietakt och jobba 50%. Mitt fråga är: jag jobbar som vikariat i den förskola var göra jag min APL, så jag där hela tiden, gör samma sak bara ena dag för lön och den andra som praktikant, jag skulle vara klart på februari men fick jag veta att grund av har jag gott ner men tid behöver fortsätta fram till slutet av maj, jag undrar varför behöver jag göra så mycket mer om jag redan jobbar innom det yrke, plus samma förskolan. Allt teoretiskt material är klart bara praktik kvar och det känns onödig att ha praktik för fler månander till.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kata!
    Praktik som ingår inom en utbildning (för utbildningar på gymnasial nivå, APL, ArbetsPlatsförlagt Lärande) ska genomföras enligt på förhand bestämda villkor: du bör från din skola/lärare på utbildningen få vissa uppgifter som du ska utföra UNDER HANDLEDNING och även få besök av lärare/praktikansvarig från din skola, och få BETYG på de uppgifter som du genomför INOM DIN UTBILDNING. Det är alltså stor skillnad på att jobba och att utbilda sig på arbetsplatsen (APL = ArbetsPlatsförlagt Lärande)
    Annars, så gäller följande: yrket Barnskötare - är i Sverige (i alla fall ännu, december 2022) ett icke-reglerat yrke. Om arbetsgivare bestämmer att man utan barnskötarutbildning kan få jobb, så är det så det blir, man får alltså jobbet utan en viss specifik utbildning. Om du redan jobbar som Barnskötare, så kanske du inte behöver gå utbildning till barnskötare? Och speciellt om du känner att du går APL i onödan, att du inte lär dig något nytt på praktiken... Men om du vill få ett bevis på att du är "utbildad barnskötare", då måste du få godkända betyg i de kurserna som ingår i barnskötarutbildning. Och bland annat måste du få godkända betyg i de kurser inom vilka APL ingår. Att du redan jobbar som Barnskötare betyder inte per automatik att du blir godkänt på kurserna som ingår i barnskötarutbildningen.