Mila123

    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med en situation som har uppstått angående min ansökan till universitetet. Igår fick jag beskedet att jag inte blev behörig på grund av bristande "grundläggande behörighet". För att ge er en bättre förståelse av min bakgrund, flyttade jag till Sverige år 2015 när jag var 16 år gammal. Eftersom jag inte hade möjlighet att studera på grundskolan pga min ålder, började jag istället studera grundläggande ämnen på en gymnasieskola. Efter att jag slutförde dessa ämnen, fortsatte jag min utbildning på en vuxenutbildning inom vård och omsorg och avslutade ett yrkesprogram. Jag genomförde även gymnasiearbetet och erhöll mitt intyg och betyg, som motsvarar 1500 poäng. Därefter påbörjade jag studier av ämnen på komvux som jag inte hade genomgått tidigare, såsom Svenska 3, Engelska 6, Matematik 2a, Naturkunskap 2, Historia 1a, Samhällskunskap 1b med flera. Jag var övertygad om att jag nu hade uppfyllt kraven för grundläggande behörighet till universitetet. Trots detta har jag blivit informerad av antagning.se om att jag inte uppfyller behörighetskraven och att jag behöver göra en högskoleförberedande examen. Jag har laddat upp alla mina intyg och betyg på antagning.se i samband med min ansökan, så jag är förvånad över att jag ändå anses vara obehörig. Jag hade hoppats att mina tidigare studier och genomförda ämnen skulle vara tillräckliga för att uppfylla behörighetskraven. Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan ge mig råd och vägledning i den här situationen. Finns det något sätt att rätta till detta eller behöver jag verkligen genomföra den högskoleförberedande examen? Jag är tacksam för eran tid och ser fram emot svaret. Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver ansöka - på komvux - om Examensbevis. Du ansöker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du uppfyller kraven för examensbevis då kanske du kan få ut det dokumentet så att du hinner komplettera din ansökan till universitetet senast 21 juni 2023 (som är sista dag för komplettering).
    För examensbevis från komvux krävs 2400 betygsatta gymnasiala poäng; av dem får maximalt 150 poäng vara betygsatta med F. Du skriver om att du läste 1500poäng inom undersköterska-utbildningen. Om du fick godkända betyg i alla de poängen, då behöver du "komplettera" med ännu 900 poäng (alltså upp till 2400 gymnasiala poäng för att ta ut examensbevis från komvux). Inom de 2400poängen är det bra om du har bland annat godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6 (de kurserna är ett måste för grundläggande behörighet, men man kan ha de betygen (godkända betyg) även utanför komvux-examen, men i så fall behöver du läsa ännu fler kurser...).

    Studie- och yrkesvägledare