William

    Hej! Jag gick på samhällsprogrammet och gick och för 1,5 år sen har sedan dess pluggat upp några kurser på 50%, så i dagsläget håller jag på att läsa min sista kurs för att uppnå 2400, även fast man bara behöver 2250 poäng för examen. Men sen jag gick ut har hägg även jobbat inom bygg endel. Men bestämde för några veckor sen att jag skulle läsa bygg för att får behörigheten och kunskaper som behövs, men jag håller även på att läsa min sista kurs för att får examen,( den är slut nästa vecka) Så min fråga är kan komvux avslå min ansökan till bygg för att jag håller på att läsa denhär sista kursen eller att jag inte är rätt lämpad till att söka till bygg genom komvux eftersom att dem kan mig avslag idag ( sökte till bygg för två dagar sen)

    • Milla : När du skriver "sökte till bygg", menar du att du sökte ett kurspaket som heter "byggnadsarbetare"? eller vad menar du med "bygg"?
    • William : Yes, ursäkta blev lite fel där, ”träarbetare” kallas via komvux.
    • Milla :

      Jag har publicerat ett svar, var god se nedan. Tack för förtydligande! Du sökte utbildning till Träarbetare. Vi hoppas du kommer in, men jag undrar varför du sökte just den utbildning: är det för att det inte finns så mycket andra Bygg-utbildningar på komvux i din kommun eller vill du just bli specifikt Träarbetare eller Snickare? Det finns annars väldigt många andra yrken inom Bygg-, anläggning- och fastighetsbranschen. På framtid.se/yrken/bygg-anlaggning kan du se 70 olika yrkesbeskrivningar. Inom vissa yrken kan man bli upplärd på arbetsplats efter anställning; vissa utbildningar ligger på högskole-universitetsnivå men många eftergymnasiala utbildningar finns inom yrkeshögskola.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej William,
    jag är inte helt säker på vad du tänker på när du skriver "sökte till bygg". Jag gissar på att du sökte utbildning till Byggnadsarbetarekomvux/yrkesvux, stämmer det?
    Komvux kan ge avslag på ansökan om studier av flera olika anledningar. Du skriver att du sökte "till bygg" för 2 dagar sedan så jag gissar på att du ännu inte fått svar om du blir antagen eller inte, eller fick du redan svar att din ansökan är "avslagen", alltså t.ex svar PLATSBRIST eller Tillhör ej en prioriterad målgrupp?
    Allmänt gäller: studier på högre nivå än grundskola kan i Sverige inte garanteras. Det är endast grundskola som är obligatorisk och man bör få plats på grundskolekurserna. Men på högre nivå, t.ex på gymnasiet, så erbjuds plats "i mån av möjlighet".
    Komvux har begränsad budget och kan nästan aldrig anta alla som söker. Vilka sökande är prioriterade (alltså går före i kön till utbildningsplats)? Från 1 juli 2021 gäller att komvux bör i första hand anta de som har störst behov av utbildning. Hur man i olika kommuner tolkar "störs behov" kan vara olika.
    Din kurs som du läser nu slutar nästa vecka, skriver du, och "bygg"-utbildning börjar väl inte innan din nuvarande kurs är slut, gissar jag på? Så då lär inte krocka med varandra.
    Varför din ansökan kan bli "avslagen"? Det finns flera anledningar: komvux kan i första hand anta de som endast har grundskolekompetens och de som redan har läst en hel del på gymnasienivå kan i så fall bli utan plats.
    **************
    Vad gäller examen från komvux, så krävs det 2400 betygsatta poäng och av dem minst 2250 poäng betygsatta med Godkända betyg (E eller högre).
    Du skriver om att du är intresserad av "bygg" och har jobbat en del inom byggbranschen. Inom Byggbranschen finns väldigt många olika yrken och utbildningar som leder till de yrken är också jättemånga!
    Du kan t.ex ta och titta på eftergymnasiala utbildningar inom yrkeshögskolan:
    utbildning/yrkeshogskolan-hoga-kusten/specialiserad-mobelsnickare-gesall
    utbildning/yrkeshogskolan-hoga-kusten/mobelsnickare-historiskt-hantverk
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/matningstekniker-specialistkompetens-geodesi
    utbildning/nackademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande-distans

    Studie- och yrkesvägledare