Linn
    Det är så att sedan jag började allmän kurs på folkhögskola så har jag blivit jämförd min med pojkvän som slutade skolan för några år sedan. vi båda är väldigt ambitiösa av oss och sträva högt för att nå våra mål. det går bra för mig i skolan och lärarna har sakt att mina arbeten är ambitiösa och bra gjorde asså godkända. men dom pratar om min kille som att alla ska göra som honom bara för att han är väldigt duktiga. dom nämner honom och säger är det din pojlvän som fått dig att engagera dig för dina studier som om jag inte själv inte är driven person från första början. jag har mycket presstationånget och gråter ofta pågrund av min egna bild av mig själv som en skugga av någon annan. jag har det med mig från tidigare skolgång att jag fått stå i skuggan för andra trots att jag kämpat så har det aldrig lönat sig då jag alltid blivit det svarta fåret både i skolan och även hemma blev jag jämförd med min syster som också har jättelätt för sig i skolan. har vissa begåvningsvprigheter och adhd som gör att jag misslyckats i skolan tidigare och tar igen det idag. jag har berättat för lärarna hur jag känner kring det men dom verka inte bry sig om att jag inte vill höra hur bra han är hela tiden utan nu går han inte längre kvar och det handlar om mig och inte honom. jag har även pratat med min pojkvän om detta och han blir själv negativt påverkad och står på min sida i detta. vad ska jag göra för att lärarna ska sluta nämna honom som favorit hela tiden?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    jag tror att lärarna menar att beröma din pojkvän för att de tycker han är så duktig. Jag tror och hoppas att de inte menar att du är "sämre" för att någon annan eventuellt är duktigare.
    Det finns alltid någon är duktigare på något sätt... ingen är perfekt.
    Vissa av oss har svårare för vissa saker än andra. Prestationen ligger i att övervinna de hindren man har fått framförsig utan "egen skuld". Man ber ju inte att få svårigheter i form av t.ex ADHD men det får man ju... eller vissa av oss eller andra svårigheter som t.ex dyslexi eller svårigheter att minnas eller andra "hinder" ... om du gör ditt bästa så tycker jag du ska vara nöjd. ingen kan göra mer än sitt bästa.
    Till lärarna kan du säga att om de inte slutar prata om din pojkvän, så tänker du sluta på skolan - för att så jobbigt tycker du att det är! Sedan behöver du inte sluta bara för det... men då förstår de i alla fall att du menar allvar.
    Ingen skola vill förlora elever, så jag tror de kommer att ta "hotet" att du vill sluta på allvar.
    Alternativt kan du gå och prata med Rektor - det är rektor som är ytterst ansvarig. Du kan också visa mitt svar om du vill.
    Jag vet ju visserligen inget mer än det som du har berättat i din fråga. Dock förstår jag att du upplever det som väldigt jobbigt... så det bör tar på allvar.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret, Jag tog idag steget och pratade med lärarna, jag minns inte vad dom sa eller om det gick in hos dom. Förhoppningsvis blev det en liten uppvakning. Tog dock lite illa vid när du skrev att han eventuellt va lite bättre än mig. jag vet vad du menar men blev nog lite fel där för min del. hursomhelst jag återstår och se vad som händer nu. med vänlig hälsning linn
    • Liselotte : Vi ber om ursäkt om någon formulering i våra svar kunde ha uppfattats på så sätt att du tog illa vid. Det var inte alls meningen att förolämpa dig eller göra dig ledsen. Vi hoppas du förstår det och även kan visa förståelse för att det är svårt att formulera sig på ett sätt som abslut aldrig kan uppfattas på fel sätt (har man det som mål, vågar man inte skriva eller säga någonting, över huvudet taget i så fall). Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt! Det var modigt gjort att dig att du tog steget och sa vad du tycker!
    • Liselotte : jag har nu skrivit ett nytt (kort) svar till dig med ännu ett litet tips på vad du kan göra. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,

    Deltagare på folkhögskolornas allmänna och särskilda kurser ska ges tillgång till kurativt stöd, alltså ha tillgång till kurator. Uppstår en situation där en deltagare känner sig orättvist behandlad är det först rektorn deltagaren bör vända sig till men kan sedan söka stöd även på andra ställen - exempelvis hos folkhögskolornas studeranderättsliga råd >>, som går att vända sig till för rådgivning.

    Hoppas detta info/ovan/ kan hjälpa dig!

    Länktips
    folkbildningsradet.se/Folkhogskolor/studeranderatt-studiebidrag-behorighet-och-intyg/Studeranderatt.

    Vänligen
    Liselotte