Jheremy

    Hej! Min första termin på komvux (i Augusti) klarade jag Engelska 5 och Svenska som andra språk 1 men nu på min nästa termin (i November) tänkte jag läsa 3 olika ämnet: Engelska 6, Svenska som andra språk 2 och Kemi 1( alla dessa kurser på heltid) Jag har redan skickat min ansökan och nu fick jag svaret att jag inte får studera Engelska och Kemi, alltså bara Svenska. Varför det? Hur många poäng/kurser per termin får man läsa?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    på heltid läser man på komvux 20 gymnasiala poäng per vecka, alltså varje kurs i svenska på gymnasial nivå läser man på heltid på 5 veckor; kemi1 är också en sådan 100p.kurs (samma omfattning) och även kurser i engelska är också på 100p. De flesta kurser på gymnasial nivå är på 100p., men inte alla. finns t.ex mindre kurser á 50 poäng (t.ex kurser inom filosofi och psykologi) och större, t.ex Fysik1a är på 150 poäng.
    *********
    Varför du fick avslag på din ansökan om att få läsa engelska och kemi kan inte vi på FRåGA SYV svara på. Vänd dig till komvux i din kommun och fråga; de måste kunna förklara för dig varför du fick avslag.

    Allmänt gäller: komvux brukar inte ge plats på kurserna till mer än heltid. En termin på hösten på komvux brukar vara på 20 veckor och då hinner man under den terminen läsa fyra st. 100p.kurser.
    En termin på våren på komvux brukar vara på 22 veckor men kan även vara längre - t.ex kan vara i 25 veckor om undervisning börjar i början av januari och pågår till midsommar. På 25 veckor hinner man på heltid läsa 500 poäng, alltså fem stycken kurser som är lika stora som språkkurser, kurser inom ämnet kemi och mattekurser (för att alla de är á 100p.styck.