Johanna
    Hej. Jag börjar trean till hösten och när vi skulle välja individuellt val i skolan önskade jag läsa franska steg 3. Min rektor sa att det inte gick eftersom det inte ingår i programmet. Men individuellt val är väl till för att bredda elevens individuella kunskaper/ämnen? Varför får inte jag läsa franska när vi har franska på skolan?
    Jag behöver franskan om jag ska plugga i Frankrike efter studenten (och det är tänkt att jag ska det). Plus att man måste läst steg 3 om man ska läsa mer franska på universitetet, det ska jag göra innan jag åker till Frankrike
    Så vad ska jag göra? Varför får jag inte läsa franskan?

    Jag har kollat med schemat, när min klass har sovmorgon börjar franskan kl 8.10 tex och då kan jag ju läsa det. På eftermiddagarna har vi ofta "fria pass" och då gör det ju inget om jag går två timmar längre i skolan. Varför säger hon ändå "nej"? Är det inte bra om en elev vill läsa språk? Det är ju en fördel när man söker jobb, plus att jag verkligen älskar språk, särskilt franskan, och kan inte läsa kursen på annat sätt just nu.

    Jag har läst franska sen 6an,och innan jag gick på denna skolan gick jag ett annat program så jag har egentligen redan läst halva kursen i franska steg 3, plus att jag läser franska böcker och lyssnar på fransk musik så jag kommer definitivt att kunna klara godkänt i alla fall.
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag håller med dig i allt det du säger! Men eftersom det är rektor som i slutänden bestämmer utbud av Individuella valkurser så är det väl så. Kanske hade hon inte koll på att du faktiskt har möjlighet att schemamässigt läsa franskan? Kanske ska du gå till din Syv på skolan och förhandla? Det handlar även om att det måste finnas plats för dig i kursen - finns det ingen plats så är inte skolan skyldig att knöka in dig dessvärre.

    Kolla på möjligheten att göra en prövning i kursen om det inte finns några alternativ för dig att läsa franskan.

    På många Komvux kan du läsa språk efter gymnasiet eller ta förberedande kurser i franska på universitetet - det kan också funka. /Lena, Syv