amanda
    hej! jag undrar bara varför man behöver betyg i samhälle för och komma in i ekonomi men behöver inte samhäll inte i naturvetenskap? naturvetenskap är väl mycket svårare eftersom man läser Matte C osv. jag går i Plusgymnasiet i Göteborg nu men ska byta till handelsakademin för ska börja i natur.

    det är så att jag har alltid velat gå i Ekonomi men tyvärr ör jag inte behörig eftersom jag fick F i samhäll och det är mitt ända F.. jag gick ut med 195 p. just nu går jag första året i Handel som jag inte ens tycker om så mycket men matten, engelskan och svenskan är otroligt lätta! jag vill bli en fastighetsmäklare, banktjänsteman eller något med banken o göra men det kan jag inte göra om jag går i handel (om jag inte då går i komvux efteråt) men nu har jag sökt in till naturvetenskap och börjar med det nästa vecka fast problemet är att jag gillade inte NO i grundskolan så mycket.. jag fick C i teknik, E i fysik och D i kemi tycker du att det är en dålig idé att byts linje från handel till natur efter lite mer än 1 månad ??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, njaaa, Handels till Natur känns inte sådär självklart när du beskriver vad du vill vidare i och vad som intresserar dig. Men visst - Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet kräver att du är godkänd i Samhällskunskap från grundskolan.

    Dock tycker jag att Handels kan ge dig jättebra kunskaper inom personlig service, branschkunskap och andra viktiga kurser inom praktisk ekonomi om du tänker dig att gå vidare som fastighetsmäklare - kanske det kan vara värt att gå kvar och läsa till det du kan på Handels så du får den grundläggande behörigheten till högskola och sedan komplettera med resterande kurser i t.ex matte på Komvux -det är inget konstigt med det.

    /Lena, Syv