Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea !
    VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO är ett yrkesprogram och NA är högskoleförberedande.

    För behörighet till yrkesprogram räcker det med 80 betygspoäng och för högskoleförberedande måste man ha minst 120.
    Det finns många platser på VO för att det finns behov på arbetsmarknaden och prognosen säger att man går jobb direkt efter VO, nästan garanterat.
    NA förbereder för högskolestudier och det kan vara svårt att få jobb direkt efter gymnasiet. Kommer man inte på högskola och inte får ngt jobb, kan man fastna i arbetslösheten och bidragsberoende. Därför skapas det många platser på yrkesprogrammen för att helst alla behöriga dvs de med 80 betygspoäng ska komma in.
    Hoppas du är nöjd med mitt svar men i annat fall, hör av dig igen!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare