P
    Hej! Ska snart göra mitt gymnasieval och har kollat på diverse poängplaner och undrar därför varför alla andra kurser på [Kursens namn] 1, medans Engelskan börjar på 5. Varför är detta fallet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej P!

    Jag har nu pratat med en sakkunnig på skolverket och ställt din fråga till henne, och fick svaret att med reformen Gy2011-Vux2012 så bestämdes det att ändra så att det blir en tydlig koppling till GERS. GERS är en förkortning som står för "gemensam europeisk referensram för språk".
    Då kan man undra varför kurser i svenska inte är namngivna utifrån samma princip? Jo, för att svenska är elevernas modersmål (och engelska är inte det). Då kan man fråga sig: varför kurser i SAS, svenska som andraspråk, som inte är elevernas modersmål inte är namngivna utifrån samma princip som engelska? Här kan jag bara gissa och min gissning är att man vill att det ska framgå mycket tydligt att Svenska 1 och SAS 1 är motsvarande kurser och på samma sätt: Svenska 2 och SAS 2 och Svenska 3 och SAS 3.
    Hur som helst är det så idag att Engelska 5 är första gymnasiekurs, sedan kan man läsa Engelska 6 och sist, Engelska 7. Godkänt betyg i eng7 ger 1.0 meritpoäng (extrapoäng) som kan vara bra att ha om efter gymnasiet söker läsa på en svensk högskoleutbildning.:)