Hamid
    Jag har sökt till prövning, men det står att något är fel, det står såhär:

    "Du har angett att du är folkbokförd i annan kommun än Stockholms stad.
    Du måste skicka din utskrivna ansökan tillsammans med betygskopior till din hemkommun som beviljar eller avslår din ansökan till Stockholms stad."

    Jag är folkbokförd i Järfälla och jag vet inte ifall jag blir accepterad till prövning pga det här. Fick också höra att det inte spelar roll vart man bor. Har en vecka på mig att fixa det här tror jag och vet inte vart jag ska börja.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hamid,
    den text som du fick läsa när du gjorde ansökan brukar dyka upp när man söker läsa gymnasiala kurser i en kommun där man inte är folkbokförd. Det är lite märkligt att den texten dök upp när du gjorde anmälan till en Prövning, då det enligt Skolverket är fritt fram (för de som inte är gymnasieelever) att anmäla sig i vilken kommun som helst. Ring till Skolverket och berätta om din situation. Tel.nummer till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00

    Du kan annars se i vilka andra städer/kommuner som du kan anmäla dig till prövning. Det borde, som sagt, inte spela roll att du är folkbokförd i "fel kommun". Det säger i alla fall skolverket.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hamid!
    Jag ser att det finns en förklaring om hur det kan komma sig att du inte kan anmäla dig till prövning i "fel kommun" i det Utökade svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/varfoer-kan-jag-inte-soeka-proevning - du får gärna läsa om det utökade svaret.
    Jag är rädd att vi här på FRåGA SYV inte kan hjälpa dig mer än så här: ge dig råd att samtidigt som du klagar på att du inte kan anmäla dig trots att du borde kunna göra det, så sök också möjlighet att göra prövning på andra ställen, där du inte får svar att du är folkbokförd i fel kommun. Det är det bästa rådet vi kan ge dig. Givetvis kan du kontakta skolverket och klaga på olika ställen, men jag tror det kan ge resultat på sikt, inte snabbt.
    Från vår sida har vi upprepade gånger påtalat i olika forum att det är ologiskt och väldigt tråkigt för de som vill anmäla sig till prövningar att det är å ena sidan fritt fram att anmäla sig i vilken kommun man vill men å andra sidan så blir det "stopp" i vissa kommuner. FråGA SYV är öppet forum för frågor om yrken och studier och inte en myndighet. Vi har ingen möjlighet att "fixa in dig på prövningen". De som sätter stopp för personer från "fel kommun" att anmäla sig till prövningar vet själva att det är fel. Så vi behöver inte påtala detta. Det blir ingen nyhet för dem. Att gå den juridiska vägen tar tid. Det kan ta lång tid, t.ex flera år och ingen vet hur det slutar. Så, om du vill kämpa för det som är rätt och riktigt, börja med att kontakta skolverket och berätta vad som har hänt. Jag har svårt att tro att skolverket kommer snabb ta och "fixa in dig på prövningen", men kanske... Vi håller tummarna!
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp.