Hamid
    Jag har sökt till en kurs för prövning, men det står att jag bor i annan kommun än stockholms stad. Jag bor i Järfälla och har bott här i en månad nu och bytte folkbokföringsadress direkt jag flyttade hit. Jag behöver fixa det här inom 6 dagar nu annars kommer jag inte kunna göra en prövning och kommer därför inte vara helt säker att jag kommer in i drömutbildningen. Måste göra något snabbt och vet inte vad :(
    • SYV-besökare : Jag har nu gett dig ett kort svar om att du kan söka i hela Sverige. Jag ska nu även utöka mitt svar med förklaring på hur komplicerat det är... vet inte om det blir till hjälp för dig. Det blir svårt för dig på kort tid få rätt, även om du har rätt att göra prövningar i hela Sverige.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Hamid!
    det snabbaste är om du letar på andra ställen - där du kan anmäla dig till prövningen; om du inte är gymnasieelev får du leta i hela Sverige.

    Hej igen,
    Skolverket säger att de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de svenska kommuner, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Men det är dyrt att erbjuda prövningar, därför försöker kommunerna erbjuda så få prövningar som möjligt och bl.a lägger prövningar på entreprenad hos privata utbildningsanordnare. Och till privata anordnare ger då kommunen uppdrag att utföra prövningar endast för de som är folkbokförda i en viss kommun. På så sätt slipper kommunen betala mellanskillnad på vad det faktiskt kostar och vad som får tas i avgift (max 500 kr). Inom 500 kr går inte anordna en prövning. De faktiska kostnader är betydligt högre men avgift får tas med max 500kr. Häri kommer problematiken att kommuner inte har råd att erbjuda så många prövningar som efterfrågan finns på. Efterfrågan på prövningar är väldigt stor.
    Jag har tidigare pratat med en jurist på skolverket som sa att kommunerna, i alla fall vissa, har hittat "kryphål" på så sätt att de får lägga prövningar på entreprenad, alltså till privata utbildningsanordnare och privat utb.anordnare utför endast det som står i uppdraget. Eftersom det inte uttryckligen finns ngt förbud mot att i uppdraget till privata anordnare lägga in "personer måste vara folkbokförda i en viss kommun", då begränsar kommuner antal prövningar där de betalar mellanskillnad på... det blir billigare så.
    Det är ju inte bra. Men så verkar det vara. Du kan givetvis klaga och driva den frågan om du vill. Det lär bli långvarig process på flera år... skulle jag tro.
    Om du vill göra prövning snabbt, sök var du kan anmäla dig - sök i hela Sverige och åk dit där du lyckas anmäla dig. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Lycka till!