Jonas

    varför kan jag inte välja både spelutveckling och systemutveckling på LBS Borås som första och andra val. När jag provade detta så stog det att "Du har redan registrerat ett val med denna kombination av program och kommun!". men varför kan man inte välja dem som två val. Är det då automatiskt att det ses som andra val då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas;
    om jag förstår dig rätt så vill du göra ansökan till Teknikprogrammet på lbs-ljud-bildskolan-boras

    den logiska förklaringen skulle vara följande:
    du vill söka 2 olika inriktningar på Teknikprogrammet och inriktningar på Teknikprogrammet läses från årskurs 2 och väljs oftast under år1, inför år2.
    Olika gymnasieantagningskanslierna sköter gymnasieantagningen på lite olika sätt; ibland önskar skolorna att eleverna "väljer" inriktning redan inför år1 (även om inriktningskurserna ska läsas från år2) för att bättre planera vilka kurser som skola ska behöva erbjuda från näst-nästa läsår... alltså för att bättre planera på lång sikt men ofta är det endast "Teknikprogrammet" som eleverna söker till och under år1 på gymnasiet lämnar på skolan önskemål om vilken inriktning de vill läsa från år2. Nu vet jag inte exakt vad som gäller för just ansökan till just LBS i Borås. Alla möjliga förklaringar kan finnas till varför du ej kunde lägga in dina val såsom du önskar: t.ex ett tekniskt fel...
    LBS i Borås kommer bjuda på öppet hus den 29 jan kl.18 - och du kan där fråga om varför du ej kunde lägga in ansökan som du önskade. Du kan också försöka se om det finns relevant info på gymnasieantagningskansliets hemsida; ditt gymn.antag.kansli borde vara Antagningsenheten i Sjuhärad. Du kan också ställa din fråga till personal på antagningskansliet som jobbar direkt med just den frågan: antagning till gymnasiet. Kontaktuppgifter till antag.kansliet i Sjuhärad: [email protected] Tel: 033 - 35 75 25