Nathalie

    Hej! Jag undrar varför man endast kan söka till hösten om man ska anmäla sig till optikerprogrammet? Andra utbildningar kan man redan börja plugga på våren men optikerprogrammet går endast på hösten. Varför är det så? Är det något speciellt med bara hösten? Mvh Nathalie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! de flesta Utbildningar i Sverige börjar på hösten och ett mindre antal börjar på våren; finns också Utbildningar som börjar både höst och vår men utbildning till Optiker börjar endast på höstterminen; den finns på två lärosäten och vad jag kan se så har det varit så i alla fall de senaste 5-6 åren och jag känner inte till några planer på en ändring på "den fronten" men du kan kontakta personal på Utbildningar och fråga om varför programmet inte gör antagning med start på våren och om det finns några planer på en ändring.  Du får också gärna kika på liknande yrken som liknar (i alla fall på ngt sätt) Optiker; det kan du se i yrkespresentationen Optiker på www.framtid.se -- ett av de liknande yrken är Optikerassistent och Utbildningar till det yrket finns inom yrkeshögskola - se exempel på yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent (en distansutbildning som börjar på hösten) och på yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-uppsala/optikerassistent-ogonhalsa-folkuniversitetet-uppsala (Utbildning i Uppsala som börjar på hösten, i mitten av september 2023).

    Studie- och yrkesvägledare