Mohamed
    Jag antar att "U":et står för utökad? Är inte alla kurser som jag själv valt att läsa under gymnasietiden utökade kurser?

    Jag har gått ut ur samhällsprogrammet och vill börja på juristprogrammet.

    Det som besvärar mig är att jag har läst en kurs vid namnet "Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering" ("humsam") och fått ett B i betyg som dock inte räknas med i mitt meritvärde, medan privatjuridik som också är en kurs jag själv valt att läsa som jag dock fått ett sämre betyg i räknas med liksom andra kurser som engelska 7.

    Varför räknas kursen "privatjuridik" med ett sämre betyg med men inte humsam?
    Eller varför räknar man inte bort moderna språk som jag har sämre betyg i och tar med humsam istället? Jag har dessutom mer meritpoäng än det maximala, alltså 2,5 så engelska 7 och moderna språk skulle kunna ersättas med humsam.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamed,
    enligt reglerna räknas betyg i U-kurser från Examensbeviset endast i 2 fall:
    - om det är kurser som krävs för Särskild behörighet till just din utbildning (ex. om du skulle ex. söka till lärarprogrammet - för att bli lärare i Samhällskunskap, där Samhällskunskap 2 krävs för särskild behörighet och du hade Samhällskunskap 2 kurs som "U" kurs i ditt examensbevis, då skulle det betyget räknas in);
    eller
    - om kurser ger meritpoäng /exempel: om hade Matematik 3 som U-kurs; och fick 0.5 i merit för den - skulle också betyget i matte 3 räknas in i ditt jämförelsetal/.

    Inga U-kurser som inte krävs för Särskild behörighet och inte ger Meritpoäng (och det är endat Eng 7, Moderna språk 3 och 4 och "högre" kurser i matematik, som ger meritpoäng) får räknas in; det blir, alltså, som om man inte läste de kurserna.

    Vilka är U-kurser?
    Det borde ha framgått att din individuella studieplan, som du hade på gymnasiet.
    Det är INTE så att alla valbara kurser som vara U-kurser, nej. Kurser inom individuellt val och programfördjupningar är "vanliga" - ej U-kurser.
    Man kan, över huvudet taget, ha U-kurs i sitt examensbevis om man totalt får betyg i fler än 2500 poäng. Att ha läst U-kurser är ett UNDANTAG. Det är rektor som fattar beslut. På många gymnasieskolor får inte eleverna läsa U-kurser, över huvudet taget.

    Länktips - gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Hälsningar

    Mikael SYV