Erica

    Hej! Jag har ett år kvar på gymnasiet och funderar på att bli gymnasielärare sedan- svenska som huvudämne. Jag blir dock lite förvirrad när jag kollar runt på utbildningen på olika skolor. Varför tar det på en del skolor 5 år att bli gymnasielärare i svenska och på andra skolor tar det 5,5 år? Är utbildningen bättre för att den är 5,5 år? Har man enklare att få jobb om man väljer en utbildning på 5,5 år istället för 5?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,
    att gymnasielärarutbildningen är på 5 eller 5,5 år beror på Vilket Bi-ämne man blir behörig till.
    Huvudämne är Svenska men bi-(alltså Andra ämne...) är olika.
    Hälsningar
    Mikael