Johan
    När jag studerade hur grupperna BI och BIEX förhåller sig till varandra såg jag att många utbildningar tar in mindre folk via BI än BIEX.

    Exempel: Teknisk fysik på KTH HT2016

    Urval 1:
    6 personer kom in via BI (378 reserver)
    36 personer kom in via BIEX (318 reserver)

    Urval 2:
    2 personer kom in via BI (163 reserver)
    21 personer kom in via BIEX (133 reserver)

    Generellt blir det högre antagningsgräns för BI för varje år. Och det blir även bara mindre personer som söker in via BI. Så varför väljer man att inte sänka BI gränsen så att det blir lika många personer som kommer in från grupperna BI och BIEX?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    jag ser att du är 17 år och om det stämmer, så är du troligtvis inte klar med gymnasiet nu och söker inte till högskola till vårterminen 2017. Och sedan försvinner BIex urvalsgruppen. Den används för sista gången vid antagning till vårterminen 2017.

    Från höstterminen 2017 är det BI för alla som inte har kompletterat sina betyg, oavsett om de har Slutbetyg eller Examensbevis.

    Du kan framföra dina synpunkter till Antagning.se och till UHR, universitets- och högskolerådet, men jag tror inte de skulle hinna göra några förändringar nu, i år, innan jul - så att det blir bättre (rättvisare) antagning till våren 2017. Och sedan försvinner den skillnaden...

    Så det "löser sig", kan man säga... då man slår ihop de grupperna.

    Vi har tidigare fått synpunkter om att eleverna tycker inte om ihopslagningen. men det är inget vi här på Fråga SYV kan göra någonting åt.

    Vi fick svar från UHR - om att beslut om BIex gruppens försvinnande inte kommer att upphävas, dvs för den som söker till hösten 2017 och senare blir det bara en grupp BI, om man inte kompletterat sina betyg från gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA