Yusuf
    När jag kollade på antagningsstatistiken för tandläkarutbildningen i Umeå så la jag märke till att de enbart tar emot på vårterminen medan Göteborg universitet både tar emot i höst- och vårterminen. Hur kommer detta sig?
    • : Men vad spelar det för roll? som sökande till utbildningen kan man inte påverka när utbildning startar. Det är en teoretisk fråga du ställer, som saknar praktisk betydelse. Vill man komma in på en utbildning, ska man söka till de starter som finns. Ofta är det lättare att komma in till våren, därför att färre söker (gymnasieelever läser ju fortfarande år 3 på gymnasiet då).
    • : universitet/högskolor själva avgör när en utbildning ska börja. Du bör därför vända dig med din fråga till Umeå universitet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yusuf,

    de flesta utbildningar i Sverige börjar efter sommaren, från hösttermien. Ett mindre antal utbildningar startar på andra tider - ex. i januari, dvs från vårterminen.
    Varför just tandläkarutbildningen i Umeå startar just på vårterminen, vet inte vi här på Fråga SYV. Vi kan försöka få svar på den frågan och i så fall - återkommer.
    Testa ställ din fråga direkt till de ansvariga på den aktuella utbildningen.

    Hej igen, fick nu svar från Tandläkarprogrammet på Umeå Universitet, som lyder:
    "Hej!
    Vi har bara antagning till tandläkarprogrammet en gång per år och då till våtterminen.
    Varför vi bara har antagning en gång per år är att vi tar in ca 95 studenter varje år och vi har inte utrymmet i våra lokaler för att ha två antagningsomgångar.
    På höstterminen har vi antagning till tandhygienist och tandteknikerprogrammen.

    Mvh".

    Om du inte kan nöja dig med det svaret (läs ovan) - vänd dig direkt till de ansvariga för tandläkarprogrammet.
    ***
    UHR, Universitets och högskolerådet svarade att det är inte UHR som bestämmer om ett lärosäte tar in på hösten och/eller på våren. UHR uppgav dock inte vem som bestämmer det.