Sofia
    Hej!
    Jag tänker söka till psykologprogrammet nu till hösten 2016. Helst skulle jag vilja läsa i Linköping och jag ligger på gränsen med mina betyg, jag kanske kommer in som reserv. I Örebro kommer jag troligen in men det är inte där jag helst skulle vilja läsa.

    Jag är egentligen bara nyfiken på varför Blex gruppen kommer tas bort såpass tidigt? Det gör att vi som är födda 96 blir stressade att börja läsa tidigare än vad vi egentligen kanske vill. Om jag inte söker i höst kommer jag troligen inte ha någon chans då mina betyg troligen inte räcker till när jag blandas med de i det gamla betygssystemet (då det var betydligt svårare att få ett A än ett MVG) och jag är ytterst tveksam på att resultatet har jämnat ut sig för alla 97or heller. Psykologprogrammet i Linköping har endast intag på höstterminen vilket gör att jag bara har den här chansen. Och nu får jag ta smällen för att jag ville ta ett år och jobba innan jag hoppade på ett program.

    Många som börjar läsa gör inte det på en gång vilket gör att vi kommer behöva konkurrera med många i de gamla betygssytemet, vilket är väldigt orättvist. Framförallt för oss som vill komma in på psykologprogrammet och andra svårare linjer som läkare. Nu förstår jag att det inte är ni som har bestämt detta men jag är mer nyfiken på vem som tagit beslut och om ni vet varför den försvinner redan hösten 2017? Varför inte vänta ett år till? Det tror jag skulle bli mer jämnt.
    • Anna : Gör högskoleprovet och helst varje gång möjlighet ges (2 ggr/år) - då har du chansen att komma in på utbildningen i HP-urvalsgruppen.
    • : Har pluggat för det i flera månader men är orolig att det inte räcker då jag behöver absolut minst 1.6 för överhuvudet ha en chans att komma in där. Men ska göra det också.
    • Liselotte : Man brukar få högre resultat på Högskoleprovet för varje nästa gång man gör provet (i alla fall till 4-de eller 5-te gången, men sedan ligger man på samma nivå). Så det är inte fel att göra HP upp till fem ggr.! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia!

    Det är Regeringen som fattade det beslutet att införa en tillgällig urvalsgrupp BIex. Det är i så fall Utbildnings Departementet som kan svara på frågan - vad anledningen är till att den tas bort redan efter antagning till vårterminen 2017.

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Jag har nu pratat i telefon med en handläggare på Universitets- och högskolerådet som säger att de tror inte beslutet om att ta bort BIex blir ändrat. De vet inte heller om motiveringen till det beslutet är en offentlig handling eller inte. De hänvisar med de frågorna till Regeringskansliet.

    Om du är intresserad av att ta del av motiveringen till beslutet - ber jag dig att kontakta Regeringskansliet.

    Ang. möjlighet att komma in på en högskoleutbildning, så är mitt råd att göra högskoleprovet och försöka få upp meritvärde så mycket du kan.

    Ett annat råd är att du även kikar på andra utbildningar - på högskola och på yrkeshögskola. Det kan finnas andra intressanta för dig utbildningar.

    Jag förstår att du inte är nöjd med att BIex kommer att försvinna men jag eller någon av mina kollegor kan, tyvärr inte göra någonting för att ändra på det. :(