Kimia
    Om vi säger att en person väljer att gå en omväg,som att personen går på VO under gymnasiet och vidareutbildar sig till tandläkare direkt efter att han/hon har kompletterat med kurser för behörighet.
    Vad är det då som är fördelaktigt för personen att ha gått en omväg för att bli tandläkare?.

    (Det är viktigt för mig att fått något svar eftersom jag kanske inte får något plats på Na,och då måste jag läsa på VO.För jag tänker troligtvis studera till tandläkare efter gymnasiet.Jag vill inte gå på yrkeshögskola efter VO och läsa till tandsköterska).

    Mvh
    • : Nu vet jag inte helt säkert: Men.. det kanske är så att man går vård för man vet att man vill bli något inom området, men man är inte säker på vad. Annars kanske man tycker NA är för tufft, så man går VO för att samla bra betyg (om man ska jämföra skulle jag tycka att VO är enklare, för på NA läser man mycket NO och mycket svåra mattekurser). Därför satsar man på VO för att få höga betyg på de kurserna för högt medelvärde, och sedan komplettera på komvux (då kan man lägga upp studierna som man vill, och läsa i sin egen takt). Det är var jag kommer på nu. Om du inte får plats på NA, så satsa på VO för att sedan komplettera på komvux/basår! MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Du fick en mycket bra kommentar från Brendan. Läs den.

    Jag kan bara lägga till att det är mycket svårt att komma in på de utbildningar som du vill komma in på: läkare eller tandläkare. Det finns många som sökte otaliga gånger men ej kom in. De valde till slut att göra någonting annat: utbilda sig till ett annat yrke inom vården - t.ex. fysioterapeut, dietist, audionom ... eller till någonting helt annat (inte inom vården).

    Du läser, om jag förstod det rätt, på Vård/omsorgsprogrammet. Det är en utbildning som ger jobb - i allra de flesta fallen. Det finns påbyggnadsutbildningar för undersköterskor på eftergymnasial nivå, t.ex. på en yrkeshögskola.

    Mitt råd till dig (och jag har även samrått med kollegorna, som håller med mig) att stanna på VO, inte försöka byta till NA. När du får ditt yrkesexamen från VO, kan du göra flera saker samtidigt:
    - söka till komvux för att komplettera dina betyg och bli behörig senare till att söka till läkare och tandläkare (komplettering kommer att ta 1 år på heltid).
    - söka jobb.
    - söka påbyggnadsutbildningar för undersköterskor på yrkeshögskola (för att bli "specialistundersköterska").

    Du har goda chanser att få jobb direkt efter VO. Du kan då t.ex. jobba deltid och läsa på Komvux på deltid - slippa studielån. I och för sig tar kompletteringen då kanske 2 år i stället för 1 år, men du slipper låna pengar hos CSN och får bättre ekonomi + arbetslivserfarenhet.

    Du har många olika bra alternativ om du tar examen från VO. Jag råder dig därför att fortsätta läsa på VO och inte försöka byta till NA.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tar det 2 år med att komplettera med de naturvetenskapliga ämnena på komvux/naturvetenskapligt basår?.För att förut hade ni skrivit att det tar 1 läsår.Mvh
    • Mikael : Om man läser på Komvux på hELTID, tar det 1 år. Om man läser samma kurser på Komvux på HALVTID (för att man jobbar samtidigt) - tar det dubbelt så långt, dvs 2 år.
    • : Tack,mvh.