Lova

    Hej! Jag skulle vilja läsa till beteendevetare med inriktning sociologi eller socialpsykologi. Jag har kollat på att sätta ihop fristående kurser för det, gärna på distans då det inte finns där jag bor. Jag har hittat att det är möjligt från Gävle om man läser psykologisk inriktning, men vilka kurser är det som är obligatoriska om jag vill ha sociologisk eller socialpsykologisk inriktning? Och vet ni någon högskola/universitet som erbjuder de på distans? Jag funderade även på som kommer skilja de olika inriktningarna åt i framtiden, vad kan jag arbeta med om jag läst psykologisk, sociologisk resp socialpsykologisk? Tack på förhand! /Lova

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lova!
    jag vill börja med att påminna om att "distans" är ett samlingsnamn för flera olika utbildningsformer, t.ex kan finnas distans med obligatoriska träffar och det får man se upp för när man söker utbildning på distans. Utbud av utbildningar på distans utan obligatoriska träffar är ofta ganska begränsat. Du kan läsa med om det på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    ***
    Vidare vill jag påtala om att yrken inom det område som du är intresserad av är i Sverige inte reglerade. Det betyder att arbetsgivare får anställa precis vem de vill, med vilken utbildning de tycker passar. Detta till skillnad från t.ex Psykolog som måste ha legitimation för att kunna arbeta i Sverige, eller Kurator inom hälso-och sjukvården, som också hen måste ha legitimation från socialstyrelsen. För yrken där legitimation krävs finns det en mycket tydlig beskrivning av vad utbildningen måste innehålla. Däremot för yrken som är icke-reglerade, finns inte sådana tydliga beskrivningar.
    Vill du få ut Kandidatexamen med huvudämne sociologi, måste du ha minst 90 högskolepoäng inom ämnet Sociologi. Du måste också ha godkänt i en kandidatkurs med rätt inriktning. Vilka kurser som du för övrigt får ta in i kandidatexamen måste du få svar från det lärosäte där du vill ta ut examen (du kan få olika svar från olika lärosäten).
    Beteendevetare med inriktning Sociologi är i princip detsamma som en Sociolog. Var kan en sociolog arbeta, i Sverige?
    https://www.framtid.se/yrke/sociolog', transport: 'beacon'});">Sociologer anställs inom de områden där kunskaper om sociala relationer och människor är betydelsefulla. Det är möjligt att arbeta med områden där kompetens om utrednings- och förändringsarbete efterfrågas. Kompetensen som du får med dig om du kommer ha sociologi som huvudområde efterfrågas på många håll i samhället, t.ex kan man jobba som utredare, både i privat och i offentlig sektor.
    Utbildningar till Beteendevetare leder inte till Yrkesexamina, och det är därför så att diverse olika kurser kan ingå i utbildningen - olika kurser på olika lärosäten kan ingå i program med samma namn. Det är inte heller obligatoriskt att ta ut någon examen, utan man kan söka jobb efter att ha läst ett antal högskolekurser.
    Några jobbgarantier kan man inte ge. Om man inte tar ut examen (yrkesexamen eller kandidatexamen, t.ex generell kandidatexamen) kan det dock bli ännu svårare att få jobb då det kan bli svårt för att arbetsgivare att snabbt skaffa sig en uppfattning om vilken kompetens den arbetssökande har men det faktum att man tar ut examen garanterar inte att man får jobb, och är man duktig på att marknadsföra sig själv är det absolut inte omöjligt att få anställning utan examen.
    Du får bestämma dig om du vill läsa de högskolekurser som intresserar dig och se sedan om du vill försöka få ihop dem till kandidatexamen, eller så får du hitta ngt program som du skulle vilja läsa och se om de kurser som ingår i programmet ges som fristående (på så sätt kan du förhoppningsvis "skugga" ett program).
    Du frågar vilka kurser som ges på distans och på vilka lärosäten de finns - det är en svår fråga att besvara. Utbud av utbildningar förändras. Just nu kan du endast se vad som kommer erbjudas på de svenska lärosätena med start hösten 2022. Vilka kurser som kommer bli sökbara till våren 2023 får man se från mitten på september 2022. Det är bl.a därför som program är rätt så efterfrågade: det är enklare och bekvämare - man kommer in så får man platsgaranti på kurser som ingår i programmet. I annat fall får du söka till varje kurs/termin och i kandidatexamen är det 6-terminers studier (som minst) som du måste ha och då får du söka 6 ggr (separat till varje ny termin). Att på förhand veta vilka kurser som blir sökbara till nästa termin kan man bara gissa och hoppas... . Att sätta ihop sin egen utbildning till kandidatexamen är en osäker väg att gå. Men det finns många exempel på att folk lyckas med det - krävs lite tur och också flexibilitet (att man ibland måste läsa det som finns att läsa eller där man kom in, och inte alltid just exakt det man helst vill läsa).
    Du skriver om att program med rätt innehåll finns inte där du bor. Ibland måste man flytta om man vill gå utbildning som inte ges på den orten där man bor. Om du absolut inte kan eller vill flytta, sök läsa kurser i sociologi och/eller socialpsykologi (första kurs, som heter A, I eller 1 á 30 högskolepoäng). Under tiden du läser den kursen ta kontakt med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges och be om information och råd. Du kommer behöva söka till vårterminen 2023 senast i mitten på oktober 2022; då ser du utbud av kurser med start VT23. Det är inte säker att någon kurs i sociologi eller socialpsykologi på nivå2, fortsättningskurs, kommer ges på distans eller att du kommer in på den. Som sagt, är det en osäker väg att gå - om man vill läsa genom fristående kurser (det är bl.a därför som så många söker till program och flyttar till utbildningsorter om de kommer in).