Ella
    Hej!

    Jag är 18 år och går sista året på ett dans gymnasium. Under sommarlovet hade jag mått dåligt och det blev värre för varje dag som passerade. När det väl var dags att gå till skolan kunde jag knappt ta ur mig sängen och kände mig svimfärdig bara jag rörde någon på mig. Sus i öronen, svartna för ögonen, andades tungt. Så vi åkte in till sjukhus och det gjorde några tester.
    I slutet fick jag reda på att många av mina blodvärden var farligt låga, och att de rekommenderade att jag lades in på sjukhus.

    Sjukhusrädd som jag är, tackade nej till deras förslag, men blev sjukskriven från skolan i ett helt halvår. Syv:aren på min skola sa att jag kunde plugga upp de poäng som saknades på komvux efter våren så att jag kunde få min gymnasieexam.

    Nu är det dags att börja vårterminen, men fick ett brev från läkaren som sa att mina värden fortfarande låg lågt och att jag måste fortsätta med min medication (som får mig att känna mig ännu sämre än vad jag redan gör). Och jag kan verkligen inte tackla allt som våren håller i tillståndet jag är nu. Min fråga är då hur jag kan förlänga Komvux tiden till ett år istället, och kanske bara läsa ytterst få ämnen under våren, så att jag kan få mer tid att bli bättre? Om jag försöker hoppa in mitt i skolan under tiden för prov, nationella, gymnasiearbete, så kommer jag att gå sönder :( vädjar om hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella!

    Det är väldigt tråkigt att du blev sjuk. Jag tycker du bör i första hand tänka på din hälsa nu, på att bli bättre och helst på att bli helt frisk. Det där med studier får lösa sig sen, på något sätt.
    Se till att spara alla sjukskrivningsintyg och läkarutlåtande; du kan behöva dem senare - om du ansöker om särskilda lösningar för dina studier.
    Du har en legitim anledning till varför du inte går i skola nu. Är man sjuk, så är man tyvärr det. Hälsan är det viktigaste. Har man inte hälsan, blir allt annat rätt så oviktigt.
    Jag tycker du bör följa läkarens rekommendationer; om läkaren tycker du bör vara sjukskriven på heltid, då är det vad som gäller.
    Om du känner att du har lite ork "över", kan du bedriva självstudier i din egen takt, när det känns ok att göra det. I matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se
    Du kan också läsa böcker på svenska och engelska, det är mycket bra för språkutveckling och kommer att göra dig mer förberedd för framtida studier.
    Krya på dig! Det är det viktigaste just nu!

    ANNA

    P.S: ang. studier på komvux så är det Individuellt, hur lång tid man får på sig på komvux.
    Ännu ett alternativ är att rektor på din gymnasieskola ansöker om förlängning av studietid för dig och du kan i så fall läsa åk3 på din nuvarande gymnasieskola; fördelen med att läsa på gymnasieskolan är att du får gratis lunch på skolan + att du ej behöver söka varje kurs för sig och kanske riskera komma in på någon kurs men inte på någon annan /så som det är på komvux/. Du kan, om du vill, fråga rektor ... kanske via SYV... på din skola om möjlighet till förlängning av studietid på gymnasiet, om du tycker det skulle vara en bra lösning för dig.
    Förutom gymnasieskola och komvux, finns det också folkhögskolorna, där man också kan läsa in sin "gymnasiekompetens" - på en folkhögskola får man ett Omdöme och med det kan man också komma in på högskoleutbildning, på en yrkeshögskoleutbildning eller få jobb. :)