Noah

    Hej Jag ska snart börja första året av gymnasiet på Widerströmska gymnasiet i Flemingsberg, på naturvetenskapsprogrammet, inriktning natur. Jag lade märke till att det stod att varken moderna språk (tyska i mitt fall) eller individuellt val ingår i år 1. Hur fungerar det? Moderna språk ska väl ingå i natur natur? Kommer man få någon annan kurs istället för moderna språk? Hur fungerar poängplanen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Noah,
    i NA ingår en kurs moderna språk som obligatorisk, men den behöver inte läsas under årskurs 1, utan kan läsas under årskurs 2 eller 3.
    Du kan se den generella planen för NA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    Det finns dock inte några centrala bestämmelser om under vilka årskurser som kurserna ska läsas utan det blir upp till just den aktuella gymnasieskolan att bestämma. Så, du kan med fördel fråga SYV på din egen gymnasieskola om hur upplägget är tänkt; om jag förstår dig rätt, kom du in på Widerstromska-gymnasiet; kontaktuppgifter: