saron
    Jag går i andra året på gymnasiet och nästa år under sommaren ska jag flytta till Tyskland och vill plugga distans. Och nu vet jag inte hur jag ska komma åt mina betyg från grundskolan, ska jag prata med någon (isåfall vem) i min nuvarande skola eller är det helt borta nu?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Saron,
    om du vill få Slutbetyg från grundskolan, bör du vända dig till den grundskolan där du gick å k 9.

    Undrar varför du tycker det är viktigt att få ut en kopia på Slutbetyget från grundskolan? Det är klart du har rätt till dina betyg - att få ut kopior om du så önskar, men jag ser inte "poängen" med det.
    Om du vill läsa å k 3 i gymnasiet på distans, är det betyg i kurserna från å k 2 på gymnasiet, som du kommer att behöva.

    Har jag förstått dig rätt: du flyttar till Tyskland och vill läsa på distans mot en gymnasieskola i Sverige? Tips om en gymnasieskola som erbjuder studier på distans: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.

    Angående få ut en kopia på Slutbetyget på grundskolan: det smidigaste är om du skickar epost till din "gamla" grundskola med frågan om de kan skicka dokumentet hem till dig per post.

    Ha det bäst!
    Mikael SYV
    Hej igen,
    det kanske kan finnas olika lösningar på hur du kan genomföra din gymnasieutbildning.
    Se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/skandinaviska-skolan-hamburg - vet ej var i Tyskland du kommer att bo, men i Hamburg finns det en skola där du kanske kan fortsätta din utbildning.

    En mycket bra hemsida för dig: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Berlin/Kontakt/Svenska-skolor-och-skolforeningar/.

    Tysklands Ambassad i Sverige http://www.stockholm.diplo.de kan också hjälpa dig med info-. Kontakta dem.

    Det är en ovanlig situation när en elev flyttar utomlands mitt i gymnasieutbildningen. Undrar om du kan stanna i Sverige ett år till för att avsluta dina gymnasiestudier och flytta till Tyskland sen? Om det inte är möjligt, bör du undersöka de alternativen som jag nämner i mitt svar nu. Det är i alla fall de råd som jag kan ge dig.
    Att ta med sig alla tidigare betyg när du flyttar till ett annat land är en mycket bra idé, det har du rätt i. Det var klokt tänkt av dig ang. Slutbetyg från grundskolan. Ta med dig alla dokument som bekräftar dina kunskaper, även omdömen efter praktik eller sommarjobb /om du har/. Alla betyg, referensbrev, anställningsbevis - kan du ha nytta av.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV
    • : Jo jag antar att jag måste börja om gymnasiet från ettan eftersom att jag just nu läser estet och eftersom att det ej är möjligt måste jag ju byta linje och då blir det väl att göra om allt från början?
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu. *L*