Mathias

    Hej Jag tänkte läsa ett tekniskt basår till hösten på KTH, men pga att högskoleprovet blev inställt så är det en rätt liten chans att jag kommer in på betyg. Jag har därför sökt till andra högskolor för att läsa basåret där. Första fråga jag har är då om jag kan läsa ett halvt basår på en annan skola för att sedan hoppa av och läsa termin 2 på KTH? Och hur skulle det funka med CSN (Om det ens går). Andra frågan är då om ni rekommenderar att man läser de kurser som krävs till basår termin 2 på komvux? Och hur mycket komvux behöver jag läsa för att komma upp i heltid? Jag behöver bara läsa Kemi 1 samt Matte 3B/C. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matias,
    att "hoppa in i basåret"s termin 2 kan inte garanteras. Det beror bl.a på om ngn ledig plats kommer att "uppstå". Och även i det fallet behöver inte lärosätet ta in ngn ny studerande... de kan fortsätta med några "lediga platser". Det finns ingen lag på att alla studieplatser måste vara upptagna.

    Du ska helst vara beredd att läsa hela basåret på det lärosäte dit du kommer in. Givetvis får du fråga KTH om de kan meddela dig om ngn ledig plats uppstår på deras basår (om t.ex många hoppar av).

    Ang. studier på komvux
    För heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka, alltså läser man matematik 3 på fem veckor och kemi 1 också på 5 veckor. De 2 kurser läser man på heltid på 10 veckor.
    Du kan söka läsa engelska 7, t.ex och ngn programmeringskurs (kanske) om du vill komma upp till heltidsstudier. Boka tid med SYV på komvux och diskutera saken.

    • : Hej Anna. Då har jag missförstått hur termin 2 på KTH fungerar. Trodde det var att det är en separat insökning ifrån det fulla basåret på 2 terminer. Jag syftar på den här utbildningen på KTHs hemsida https://www.kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar-termin-2-30-fup. Angående komvux då. Kommer jag inte upp i 100 % då om jag läser t.ex. kemi först i 5 veckor och sedan matte i 5 veckor? Måste jag lägga till nåt? Kan jag också läsa både fysik och kemi parallelt i 10 veckor? Borde inte det bli 100% eller har jag missförstått? Tack för svar oavsett :)
    • Anna : Komvux i olika kommuner har olika studieformer och upplägg att erbjuda. Teoretiskt sett, så kan du läsa en 100p. kurs på fem v och sedan nästa 100p. kurs på 5 v. eller de 2 kurserna på 10v. och då bedriver du heltidsstudier i 10 veckor men terminen är ju längre... då har du inga studier och ingen inkomst under resten av terminen. ang. Basåret på KTH så är det bäst om du kontaktar deras studievägledare. Vi på FRåGA SYV är inte experter på KTH´s utbildningar eller på Basåren. Allmänt gäller: basåren får varje lärosäte bestämma över själva (ganska mycket som de vill, bestämmer lokalt på lärosätet).
    • : Okej, då känns det som jag fått lite mer grepp om det. Tack för hjälpen :)
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer