Louise
    Hej! Jag läser nu sista året på ekonomiprogrammet men vill i framtiden plugga till läkare. Vad jag förstått så måste jag ha läst biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matte 4 för ha behörighet till läkarlinjen. Vilka universitet i Sverige erbjuder naturbasåret med hela det upplägget? Dvs biologi 1 & 2, kemi 1 & 2, fysik 1 & 2, matte 3c och 4. Tack på förhand för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise; Naturvetenskapliga basår på högskolenivå i Sverige brukar alla erbjuda läsa de kurser som du nämner i din fråga (till skillnad från Tekniska basår, som ej innehåller Biologi).
    Utbud av högskoleutbildningar med start ht-19 fastställs till mitten på mars, då ansökningsperiod börjar. Utbildningsutbud kan förändras... det går alltså ej idag få svar vilka lärosäten kommer erbjuda Naturvetenskapliga basår till hösten 2019. Tips - du kan se vilka lärosäten som idag erbjudet Nat.vet.basår >>... och förhoppningsvis kommer de också erbjuda den utbildningen till hösten 2019, men inte säkert.
    När ansökningsperioden börjar - i mitten på mars 2019 - kommer alla sökbara högskoleutbildningar finnas på www.antagning.se
    Du kan också kontakta studievägledningen på de lärosäten som intresserar dig mest och fråga om de redan nu, på förhand, kan "lova dig" att nat.vet.basår kommer - hos dem - erbjudas till hösten 2019.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    Fler tips - sök till komvux och till folkhögskolorna samtidigt som du söker till nat.vet.basår på högskolenivå. Om du får plats på flera ställen, kan du välja sen....