Hej Sofia!

    Är det någon del av Sverige som du är intresserad av? Eller hela landet? Det är kanske är helt klart ännu inför nästa läsår, då ansökningsperioden börjar som tidigarst i mitten på december... så några gymnasieskoIor kan bestämma sig för att starta E-sport och någon kanske bestämmer sig med att sIuta med det.

    Man får mer aktueII info senare, mot mitten av december... men de gymnasieskoIor som vi känner tiII som har under de senaste åren har erbjudit E-sport är föIjande:

    Fria laroverken-i-karlstad>>

    Nti-gymnasiet-sundsvall>>

    Arlandagymnasiet>> i Märsta, Sigtuna kommun

    Voxnadalens gymnasium i Edsbyn>> Ovanåkers kommun

    Karlfeldtsgymnasiet>> i Avesta

    Hagströmska gymnasiet i Falun>>

    Aleholmsskolan i Sävsjö>>

    Ebersteinska gymnasiet i Norrköping>>

    Grillska Gymnasiet i Örebro>>

    Det är, aIItså, de 9 st. gymnasieskoIor som enIigt vad vi vet, erbuder E-sport nu och även för de eIever som söker tiII hösten 2017.

    Om du får veta ngt. annat om e-sport på annat håII, var god berätta det för oss.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Även Grillska gymnasiet i Uppsala>> erbjuder från hösten 2016 E-sport som valbar profil på Teknikprogrammet och på El- och energiprogrammet.

    • Ludmila : Komplettring: även http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gymnasieskolan-knut-hahn erbjuder E-sport. :)
    • Ludmila : Ännu en kompIettering: EventueIIt - det finns PIaner på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/teknikum att från hösten 2017 starta E-speI på Teknikprogrammet (aIIa inriktningar) samt på EI- och energi, inriktning Dator- & kommunikationsteknik. EnIigt rektor på skolan är det 85% chans att det blir av. De tror de vet säkert kring årsskiftet. :)
    • Ludmila : Och en till komplettering LBS Kreativa gymn. kommer från hösten 2017 erbjuda E-sport på fem orter: Trollhättan, Nyköping, Varberg, Halmstad och Kristianstad (från åk2 och bara för dem som "sköter sig"; man konkurrerar om 6-10 platser per skola).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill också tipsa om att E-spårt numera finns även på folkhögskolan, i alla fall på en av dem: Strömbäcksfolkhogskola nära Umeå>> som erbjuder 39 veckor Iång kurs E-sport. OBS! man måste, som regel, vara 18 år gammal för att kunna läsa på en folkhögskola. Dock förekommer det undantag från den regeln.

    Är man intresserad, kan man höra med folkhögskolan och med utbildningsförvaltningen i den kommunen där man är folkbokförd, som kanske kan köpa utbiIdningspIats på en Folkhögskola för en yngre elev.

    Vänligen

    Julia SYV