ejwejkw

    Hej Undrar vart man kan hitta antagningspoängen för läkare 2017 i Danmark? undrar även om det är något prov som man behöver göra för att komma in kobenhavns  universitet, och vad man behöver för att komma in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, kika gärna på svaren som gavs på en liknande fråga för 4 månader sedan här:

    https://www.fragasyv.se/fragor/hur-ser-antagningsstatistiken-ut-foer-laekarutbildningen-i-danmark

    Egentligen så har vi på Fråga syv ingen expert på utlandsstudier och kan endast ge mycket översiktlig/allmän info eller hänvisningar var vi tror man kan få svar på frågor om studier utanför Sverige.

    • : Tack så mycket för hjälpen men undrar om man måste ha läst Danska A för att komma in?
    • Anna : Om utbildning är på Danska, måste du kunna förstå danska ganska väl. Om utbildning är på engelska är det i så fall Engelska som du måste förstå mycket väl. Vänd dig helst direkt till lärosätet i Danmark, där du vill studera och fråga dem direkt - om de formella kraven. Dock är det också viktigt att vara realistisk, t.ex även om ingen eller lite danska krävs, formelt sett, så måste man själv förstå att det blir exremt svårt /typ omöjligt/ att följa undervisning om man inte förstår vad som sägs och skrivs tillräckligt bra, och även om man formellt sett skulle uppfylla kraven, och komma in, hur ska det sedan gå med att uppnå godkända studieresultat? Jag skulle därför rekommendera lära sig danska mycket bra innan man ger sig in i utbildning med undervisningsspråk danska.