Nora
    Jag har länge varit inte bara deprimerad men också vilsen. 2014 gick jag samhällsprogrammet, mådde dåligt. fick något ryck att jag ville byta till natur, bytte till natur efter ett halvår på sam. gick om natur eftersom jag missat ett halvår redan. gick kvar mindre än ett halvår. bytte till vård och omsorg och tog igen halvåret jag missat från den delen. dock har jag inte alla betyg från det året, utan har bara slutbetyg i 5-7 ämnen. efter en avklarad termin på vård hoppade jag av gymnasiet och började Jobba! jag ville tjäna pengar och flytta hemifrån. hade paus från plugget 1 och ett halvår, sökte till kurser via min hemkommun komvux. påbörjade 1 på distans, och hade totalt sökt till 4 som jag blev antagen till ( men dom skulle påbörjas 2 månader senare än den kursen jag påbörjat), så jag vet inte om dessa var betalda på en gång, innan en kursstart? är det så att det betalas innan ens kursen startat? jag hoppade nämligen av alla kurser efter en vecka.

    Och nu bara 1 månad efter har jag kommit till instinkt att min enda lösning är att bo på internat och plugga något jag på riktigt tycker om. Hela mitt liv har jag älskat djur, och velat gå naturbruksprogrammet inriktning djurvård, men vågade inte pga att jag inte ville "Stänga" andra vägar ifall att jag senare i livet inser att djur inte är de enda jag vill göra. så tänkte jag när jag var 15-19, men nu tänker jag att 1. om jag skulle bo på internat skulle jag för det första må psyksikt bättre eftersom min miljö inte är bra, 2. jag skulle nog ta skolan på ett större allvar eftersom jag går tillbaka till en fysisk skolbänk och får hjälp av elever och lärare att klara mål 3. jag tycker djur är kul och på den internat skolan jag tittat på har dom faktiskt djur där. 4. det blir mycket svårare för mig att " slappa" när jag bor på skolan.
    men jag är så jävla orolig att min kommun inte kommer vilja betala detta, dom anser redan att dom betalat för mycket för mig......har dom rätt att neka mig studier om jag väntar ett år?
    finns det naturbruksprogrammet vux inriktning djurvård här i stockholm? för närmast jag hitta är i norrköping. jag vet ju t.ex att kommunen ej betalar en utbildning i en annan ort om den finns i kommunen.
    min långsiktiga plan är att få göra det jag tycker om, plugga vidare till djursköterska och senare i livet kanske ta tag i att bli veterinär.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora; jag råder dig boka tid för samtal med studievägledare och kanske också med kurator på komvux.

    Förutom utbildningar på eller via komvux - finns även folkhögskolorna. Varje folkhögskola gör sin egen antagning och du söker till just den folkhögskolan direkt och det, oavsett vilken kommun du bor eller är folkbokförd i... Många folkhögskolor utanför storstäder har Internat. Sök efter relevanta folkhögskoleutbildnignar på folkhogskola.nu eller kontakta folkhögskolornas infotjänst, så hjälper de dig att söka efter utb. på alla Sveriges 155 folkhögskolor.

    Så, jag råder dig "köra" 2 spår samtidigt - undersöka möjlighet till att komma in på en folkhögskola och samtidigt försöka få komvux i din kommun köpa utbildning för dig ... Du frågar om "djur"-utbildningar för vuxna finns i Stockholm... den fråga är väldigt bra att ställa till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag sökte inom utb.utbud på komvux.stockholm.se/vux/Vux/CoursePackages men lyckades inte hitta ngt.kurspaket inom det kunskapsområde som du är intresserad av. Kontaktuppgifter till Vuxenutb.centrum i Stockholm finns på stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Vuxenutbildningscentrum.