Student

    Hej ! jag läser mitt första år på Statsvetare programmet och funderar över sommaren , jag vill gärna jobba med något inom min utbildning. jag vill göra min praktik i Regeringskansliet , och vill skapa mig lite kunskap och erfarenhet innan dess. Vilka ställen kan en statsvetare student göra Internships eller också sommarjobba?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hamdi!
    Jag råder dig ställa din fråga till studievägledare på din institution. Hen jobbar direkt med frågor som rör din utbildning och kan tusen ggr mer om just din utbildning än en allmän studie- och yrkesvägledare som förväntas hålla koll på alla yrken och alla utbildningar, och har därför endast generell kunskap om ditt blivande yrke och din utbildning. Du får gärna kika på yrkespresentationen Statsvetarewww.framtid.se som är en sajt som beskriver över 2.ooo olika yrken.
    Jag tycker det är mycket bra att du planerar för sommarjobb redan nu, i början av januari. Det är nu dags att söka sommarjobb. Du får gärna kika i platsbanken på Arbetsförmedlingens webbplats om vilka sommarjobb som utannonseras och du kan med fördel söka många olika sommarjobb.
    Vad gäller "internship" så är frågan om någon sort "praktik" ingår inom ditt program - se på din utbildnings webbplats eller fråga studievägledare på din institution. Om praktiktermin ingår, då bör ni som studerar få information om ni blir hänvisade till arbetsplatserna där ni ska göra praktik eller om ni själva bör söka praktikplatserna och i så fall på vilka ställen som ni bör söka göra praktik.
    Om ingen praktik ingår inom din utbildning, då är det helt frivilligt att jobba eller gå på praktik  både vid sidan om utbildningen eller efter utbildningen, men hur skulle du hinna gå på praktik samtidigt som du studerar på heltid, kan jag inte riktigt förstå. Att jobba extra eller sommarjobba under tiden man studerar är jättebra och detta även om jobbet inte direkt har någonting med utbildningen att göra. Alla jobbtimmar ger arbetslivserfarenhet, lön och även ser bra ut i CV. Svårast brukar vara att få sitt Första jobb. Och sedan brukar det bli lättare att få jobb, när man redan har arbetslivserfarenhet (och detta även om tidigare anställningar var i "fel bransch").

    • Student :

      Tack för dina goda råd , kommer skriva till syv på min fakultet också för mer info.

      Praktik ingår i vår utbildning så då studerar vi inte samtidigt , möjligen att vi har uppsatsskrivande vid sidan om men inte 100%studier.

    • Anna : Eftersom praktik ingår INOM UTBILDNINGEN då är det viktigt att "hamna" på "rätt arbetsplats" så att praktiken blir godkänd som en del av utbildningen. Ni som studerar bör alla få information om hur praktik blir organiserat. Var och en ska inte behöva på egen hand söka information (tycker i alla fall jag).