Malin

    Jag vill vidareutbilda mig och har jätte mycket frågor om olika utbildningar, universitet, komvux osv. Undrar om det finns någonstans dit jag kan vända mig för ett personligt möte med en studievägledare? Jag vet att det går att boka in träffar med studievägledare vid olika universitet för att få vägledning via video samtal t.ex. men som jag uppfattar det vill och kan de enbart svara på frågor om utbildningar som rör deras universitet. Jag skulle vilja ha ett längre vägledningsamtal och t.ex. kunna ställa frågor om skillnaden mellan utbildningar på olika universitet och/ eller andra typer av högskolor. Erbjuder ni den typen av service? Har ni någon rekommendation vart jag kan vända mig annars?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!
    Intressant och viktig fråga.
    Studie- och yrkesvägledning handlar om att hjälpa dig Välja bland olika alternativ där du redan känner till info om alternativen för att ingen studievägledare kan veta allt om alla utbildningar: innehåll, omfattning, villkor för antagning, villkor för att kunna få jobb efter utbildningen (det är StudieInformation - som du bör kunna hitta på utbildningarnas hemsidor).
    Att studievägledare på en "viss specifik" utbildning vill och kan prata mest om den "egna utbildningen" beror både på att hen kan främst och mest om "egna utbildningar" men också om att de offentliga utbildningsanordnare får betalt per studerande (om de har för få studerande, klarar de sig inte ekonomiskt...) och de privata - tjänar pengar på de som betalar för att gå just deras utbildningar (och har de för få studerande måste de slå igen...).

    På så sätt ifrågasätts vägledningens "neutralitet"/opartiskhet (objektivitet)! En intressant men också svår fråga att "ta i"!
    I en perfekt värld skulle finnas studie- och yrkesvägledare som hade detaljerad och aktuell info om Alla utbildningar och samtidigt inte var beroende av att "locka" sökande till ngn specifik utbildning! Men så är tyvärr inte fallet - i alla fall inte i Sverige idag (april 2020). :( Jag beklagar det men vet faktiskt inte vad jag eller ngn annan som svarar på frågorna här på forumet kan göra ngt. åt!

    Du kan boka tid med komvux-SYV-en (komvux i den kommunen där du är folkbokförd). Vissa kommuner har Vägledningscentra - se om din kommun har det.

    Du är välkommen att läsa om olika yrken på www.framtid.se - finns över 2.ooo presentationer!
    Du får gärna ställa din fråga till SYV-programmen på de lärosätena där SYV-programmen ges. På utbildningen till SYV säger de att vägledning ska vara oberoende och frivillig, att man ska uppmuntra vägledningssökande att själva ta reda på info om utbildningar (SYV ska inte vara den som "rabblar upp info om utbildningar" utan ska hjälpa till att synliggöra "det du själv redan vet om vad du vill men ännu inte är medveten om"... ungefär sä kan jag förenkla det.).

    FRåGA SYV är Öppet forum för frågor om studier och yrken. Vi gör vårt bästa! Vi svarar på frågorna även på icke-kontorstider. Men vi har ingen möjlighet att göra ngt annat än att svara Skriftligt här på forumet.
    Det FRåGA SYV erbjuder är snabba Gratis svar på diverse frågor om yrken och studier (i Sverige). Men vi är inte allvetande och vi kan inte ändra på det faktum att mycket inom vägledning saknas: t.ex Vart ska man vända sig för att hjälpa till med att söka studier utomlands? eller Var ska du få hjälp med den frågan du ställer här nu?