tage

    Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?

    • Anna : I Vilken stad vill du ha praktikplats? är det inom SYV-programmet som du behöver genomgå praktik? Hur lång är praktiken och när (tidsmässigt) ligger praktikperioden för dig?
    • : Uppsala, men det går även på distans. Det finns ett företag inom stöd och matchning där jag kan utföra
    • : praktiken men om det finns ingen vägledare där för det. Ja det är inom SYV programmet.
    • : Praktiken är börjar 15 eller 25 januari och pågår två månader framåt.
    • : alla förslag är välkomna ! tack
    • Anna : Jag tror inte din skola godkänner att du går på praktik på ett ställe där du inte har handledare som själv är utbildad SYV. FRåGA om det på din skola först, innan du letar efter handledare "på distans". När jag läste till SYV ställdes det som abssolut krav att hen som är handledare är själv utbildad SYV (med SYV-examen) och jobbar på den arbetsplatsen där vi, studerande, gick på praktik.
    • : det du säger stämmer helt o hållet !
    • : syv ska vara anställd på 50% och vara examinerad det är två kraven som ställs
    • : det går att göra praktiken på distans just nu då det är så mycket med corona så tror inte många
    • : som vill ha en praktikant på plats.
    • Anna : Ta reda på villkoren (från din skolans sida): t.ex vilken ersättning som kommer att utgå till handledaren? Är det samma ersättning per vecka, även om hen är anställd på halvtid, eller hälften? Vilka uppgifter som du måste genomföra på din praktik? Måste du genomföra några vägledningssamtal och ta ljudupptagning på dem för att redovisa på skolan sen? Allt detta är viktigt för SYV-en att veta för att hen ska ta ställning till om hen kan ta emot en praktikant eller inte.
    • : Studierna är på umå universitetet men på distans så inget kommer vara där. allt kommer vara på full distans.
    • : Det kommer vara två vägledning en grupp och individuellt som jag fått för mig ska redovisas.
    • : https://www.umu.se/student/lararhogskolan/praktikhandbok-syv/
    • : alla frågor står här via denna länk ovan
    • Anna : Undrar: hur är tanken att man ska ha genomföra "Gruppvägledning på distans"?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i Uppsala - detta om du kan tänka dig gå på praktik på en grund- eller gymnasieskola. Listan på gymnasieskolorna i Uppsala: gymnasieguiden.se/gymnasium?Uppsala
    Ett annat förslag: studievägledare på högskolenivå, t.ex på UPPSALA UNIVERSITET, brukar också vara utbildade SYV-ar (inte alla men många är det). Maila till studievägledare på Uppsala Universitet, om du kan tänka dig gå på praktik där. Kontaktuppgifter finner du på uu.se/staff

    Testa ta kontakt med Sveriges Vägledarförening - hör med dem ang.tips om hur du kan hitta praktikplats.