Daniel

    Hjälp! Pluggar på universitet & kommer ta en kandidatexamen i sociologi - där jag i framtiden har tänkt att jobba med ungdomar som hamnat snett i livet. Dock undrar jag vad det är för yrke som matchar det jobb jag önskar? Och om examen jag tar kommer att hjälpa mig att nå dit.

    • Anna : Har du pratat med de utbildningsansvariga på din utbildning och med SYV på din institution? Fråga om de känner till var alimnerna jobbar och om de kan ge fler tips och förslag till dig. De som jobbar på din utbildning är ju experter på just den utb., så det är de som borde bäst av alla känna till innehåll och arbetsmöjligheter efter utbildningen. ang. vilka yrken som finns - var god se www.framtid.se med över 2.ooo yrkesbeskrivningar på den webbplatsen.
    • Valentina : Känner till en person som med kandidatexamen i sociologi jobbar på ett tillfälligt boende för f d missbrukare som Socialpedagog.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Daniel,

    du borde kunna söka jobb i olika projekt för ungdomar och även på Arbetsförmedlingen där man bl.a kan jobba med Ungdomsgarantin.
    Diverse olika projekt och kommunala verksamheter - är det olika i olika delar av Sverige. Många projekt drivs i 3 år och sedan antingen permamentas (blir en del av ordinarie verksamhet) eller läggs ner.
    Kommuner har också kommunalt aktivitetsansvar för unga mellan 16 och 20 år; kika på yrke/kaa-ansvarig
    Ta kontakt med socialtjänst i de kommuner som ligger nära där du bor eller där du i framtiden vill arbeta och fråga vilka olika projekt som finns eller planeras för ungdomar, hos dem. Be att få göra studiebesök. Bra om du kan få komma på praktik i ett eller flera av verksamheter där du senare vill arbeta. Det kan bl.a finnas jourhem, tillfälliga eller permanenta boende för ungdomar som av olika anledningar inte kan bo hos sina vårdhadshavare - sådana verksamheter kan kallas olika i olika kommuner, t.ex kan de kallas för "ungdomskollektiv" eller bara ha ngt. namn som t.ex Raketen eller Planeten eller Vårblomma... men i den kommunen vet man att det är en verksamhet som tar hand om ungdomar "med problem".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    SYV