Adrian

    Jag kommer från Falköping och tyvärr så finns det inte ENG7 (Bara ENG5-6) här på Komvux, min fråga är vart kan jag läsa kursen, någonstans i närheten.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    på komvux är det i den kommunen där man är folkbokförd(eller Via den kommunen) som man läser gymnasiekurser. Det står din kommun fritt att inte godkänna och vägra att betala för din utbildningsplats i en annan kommun.
    Gymnasiet är inte obligatorisk. Komvux i varje kommun gör egna bedömningar - ang. vad de har råd att erbjuda.
    Att hitta var engelska 7 erbjuds att läsa kommer inte hjälpa dig - om din kommun vägrar att betala för den utbildningsplatsen. Det heter "Interkommunal ersättning" och det är dyrt för kommunen och frivilligt att betala, när det gäller Gymnasiet. Detta pga endast Grundskola som är obligatorisk.
    Du måste prata med komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Säger de att de inte kan erbjuda dig läsa eng7 och inte har råd att köpa kursen till dig - då är det tyvärr "så"... Det går att klaga, men du kommer tyvärr ändå få svar att kommunens beslut står fast. Detta pga det är inte en allmän rättighet att läsa på högre nivå än Grundskola, i Sverige, i alla fall än...
    ***
    Om du kan folkbokföra dig i en annan kommun, som erbjuder läsa eng7 på komvux - kanske du har då en bättre chans. Men även då kan det inte garanteras. Om du redan har examensbevis, kommer du bli lägre prioriterad, jämfört med dem som inte har examensbevis.
    Det finns många som läser på komvux mot examensbevis och det fattas betygsatta poäng för dem; och då önskar de ofta läsa eng7, för meritpoäng & även för att det är bra att kunna mer engelska. De kommer få utbildningsplats före dig.