Michelle
    Hej jag är 19 år och går inte på gymnasiet har hoppat av och vill gärna plugga igen, för jag vet jag kan inte gå på gymnasiet eftersom jag är 19 år och vill gärna plugga upp min gymnasiet betyg, vart kan jag plugga upp min betyg och sen fortsätta plugga något annat ämne/linje som jag vill verkligen plugga till?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du känner lust att plugga igen! Eftersom du är under tjugo och inte har en gymnasieutbildning så har din hemkommun en skyldighet att erbjuda dig en gymnasieutbildning eller åtminstone följa upp att du får någon form av utbildning. Är du nitton men fyller tjugo under året så har du rätt att söka till ditt lokala Komvux från i höst. Är så inte fallet så kan du kanske ändå kontakta ditt lokala Komvux och se om du kan söka på särskilda skäl trots att du inte har åldern inne. Kontakta en vägledare där och fråga.

    Du kan även söka dig till Folkhögskola och deras Allmänna kurs/linje för att få en högskolebehörighet. Folkhögskola har sedan många olika utbildningar som du kan gå vidare i - kan vara värt att kika på. http://www.folkhogskola.nu/

    Lycka till! /Lena, Syv