Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Yaren,

    som det är idag (november 2018) så erbjuds Optikerprogrammet i Sverige på Linnéuniversitetet och på KI, Karolinska institutet vilket man kan se på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=optik. Vi känner inte till några planer på att börja erbjuda det programmet på andra lärosäten, tyvärr.
    Hälsningar
    Peter syv

    • : Men har ni tips på hur jag skulle gå tillväga för att läsa programmet? Jag bor ca 5 timmar bort och tanken att flytta dit skulle inte funka för min del. Är det smart att åka fram o tillbaks varje dag? Eller är det lektione varannan dag?
    • Anna : När ansökningsperiod startar i mitten av mars 2019, får vi se om optikerprogrammet skulle från ht-19 erbjudas på ännu någon ort.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ska försöka svara på din kommentar.
    Att du bor 5 timmar bort från utbildningsorten & känner att du inte kan flytta, är olyckligt, men det är inget vi på Fråga SYV kan hjälpa, tyvärr. Att pendla fem timmar enkel väg till utbildning som är på 3 år och är "bunden" till skolorten, kommer - enligt min erfarenhet och åsikt - inte att funka.

    När ansökningsperiod startar i mitten av mars 2019, får vi se om optikerprogrammet skulle från ht-19 erbjudas på ännu någon ort. Vi får hoppas och hålla tummarna för att det blir så!

    För övrigt, så är många i samma situation som du är. Exempelvis fick jag flytta för att gå Studie- och yrkesvägledarprogrammet... det fanns inte att läsa där jag bodde. Många flyttar för att gå en utbildning. Kan man inte flytta, väljer man en annan utbildning eller söker jobb (på de utbildningar som man redan har). Det gäller alla... och det är, som sagt, inget på här på FRåga SYV kan ändra på eller hjälpa med.