Oliver
    Hej! Jag är missnöjd med mitt val till gymnasiet och tänkte ringa 3 andra skolor och fråga om platser finns över till att börja där!
    Eftersom omvalsperioden och allt är över kommer jag ingenstans på min höga meritpoäng, men min fråga lyder såhär ”vart hittar jag antalet sökande och om ett gymnasium är fullt?” Och kan man utöka en plats för en specifik elev

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver! se info på länkarna - nedan:

    >> Preliminär antagningsstatistik Arboga 2018

    >> Preliminär antagning Eskilstuna 2018
    I statistiken finns både friskolor och kommunala med.
    >> Preliminär antagningsstatistik Fagersta 2018

    >> Preliminär antagningsstatistik Hallstahammar 2018

    >> Preliminär antagningsstatistik Köping 2018

    >> Preliminär antagningsstatisik Sala 2018

    >> Preliminär antagning Strängnäs 2018

    >> Preliminär antagningsstatistik Västerås 2018
    I statistiken finns både friskolor och kommunala skolor med.
    >>Slutgiltig antagningsstatistik för Arboga 2018

    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Eskilstuna 2018
    I statistiken finns både friskolor och kommunala skolor med.
    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Fagersta 2018

    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Hallstahammar 2018

    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Köping 2018

    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Sala 2018

    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Strängnäs 2018

    >> Slutgiltig antagningsstatistik för Västerås 2018
    I statistiken finns både friskolor och kommunala skolor med.

    ang. din fråga om man kan utöka antal platser... så görs det ibland, men sällan. Särskilda omständigheter måste finnas som ex. när en familj flyttar pga föräldrarna fick jobb i en ny stad och visste inte om det innan sista dagen i omvalsperioden - och om eleven då kom in på en skola i sin "gamla" hemstaden och i den nya staden finns samma utbildning, men alla platser är tillsatta, kan då eleven antingen ställas som Reserv nr.1 eller "tvingas" av utbildningsförvaltningen in /som en "extra-elev"/.
    Prova kontakta utbildningsförvaltningarna i Köping och i den kommunen där du vill gå på gymnasiet (om det är en annan kommun, än Köping). Dock skulle jag inte hoppas för mycket på ett positivt svar. Det är mycket "bry" för utbildningsförvaltningen... och om det blir "känt" att man kan ändra sig "hur sent som helst" kan många elever börja höra av sig med önskemål om byte och ändringar, vilket är svårt att hantera (kräver mycke administrativa resurser och kan också bli dyrt - om man ska betala de "extra-platserna").