Tareek
    Hej!
    Jag går i Vård och omsorg program på gymnasiet men trivs inte med detta och tänker byta till Naturbruksprogram.
    men jag fyller 20 år den 13 mars.
    Får man byta då?
    Eller jag kan gå på komvux och läsa de ämnena som krävs till Djurskötare men jag vet inte så mycket om detta.
    Vad är krävs för att bli Djurskötare?
    Var läser man till Djurskötare?

    Tack!

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du fyller 20 år i mars i år, kan du börja läsa på komvux från 1juli detta året. Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till.

    Den utb på Gymnasienivå som du skulle behöva komma i är >>/NB/djur men jag tror det är tyvärr för sent... Att någon rektor tar in en elev från ett annat program in i NB mitt i läsåret, tror jag inte på och söka till åk 1 till hösten är du för gammal för.

    • : Ok om jag söker till komvux , vilka ämnen ska jag läsa för att bli djurskötare?
    • Mikael : Läs mot examensbevis från NB, inrikt Djur.
    • Mikael : Gör studieplanering med SYV på komvux; boka tid med SYV på komvux för studieplanering.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tareek,

    du får gärna se vad eleverna på NB läser för kurser - i en Programplan för NB >>>. om just komvux i din kommun kan erbjuda de kurserna eller om komvux i din kommun kan köpa kurser till dig i en annan kommun - kan bara komvux i din kommun svara på.

    Jag tycker du kan också testa, om du vill, och höra med rektorerna på NB, inriktning djur - om det vore möjligt att ta in dig i NB, djur - typ nu, snarast eller i juni - innan sista juni ... från 1 juli blir det för sent... då du hör till komvux då.
    Chansen är inte stor men den ändå finns - exempelvis om det är lärlingsutbildning och yrkeskurserna läses på arbetsplatserna... eller om någon naturbruksgymnasiet vore beredda att anstränga sig lite extra för att göra anpassningar och hjälpa dig att läsa ikapp. Chansen är inte jättestor men jag tycker att i fall du är motiverad och vill kämpa för din dröm, så bör du se om det går att åstadkomma byte innan 1 juli i år... du kan dock nu, på en gång också höra med komvux i din kommun ang. hur de ställer till möjlighet att hitta möjlighet för dig att läsa mot examen från naturbruksprogrammet eller läsa en kortare variant "Djurskötar-paket" som inte kommer ge dig gymnasiekompetens men där du ändå skaffar dig kompetens inom djurskötar-yrket.

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    en vuxenutbildning mot djurvårdare finns bland annat på Himmelstalund,  http://www.nbg.nu/se/himmelstalundsgymnasiet/vuxenutbildningar/djurvardare-/ ; som du är välkommen att söka till nästa läsår. Men som alltid måste hemkommunen bevilja utbildningsplatsen: vilket innebär att den kommunen där du är folkbokförd fattar beslut om de vill och kan betala för din utbildningsplats i en annan kommun. Din "hemkommun" kan svara Nej, tyvärr. Men det finns ingen annan väg att gå om man, som vuxen, vill skaffa sig yrkesutbildning på gymnasial nivå.

    Lycka till!

    Peter syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej !

    Vill svara på din kommentar - om du söker till Komvux, vilka kurser du behöver läsa för att bli en Djurskötare... Det är tyvärr rätt komplicerat. Kika gärna på Djurskötare/Djurvårdare >>> - och på de andra yrkespresentationerna på Framtid.se

    Översikt över flera "liknande yrken"

    • Djurskötare – arbetar vanligtvis med lantbrukets djur, ex på grisgård eller mjölkgård; men kan också arbeta med sällskapsdjur, ex. hundskötare på en "hunddagis" och kattskötare på ett "katthotell";
    • Djurvårdare – arbetar vanligtvis med djur på veterinärklinik/djursjukhus, utan tillstånd att medicinera/injicera djur;
    • Djurvårdare vid djurparket är snarare Djurskötare, men av tradition kallas för Djurvårdare;
    • Forskningsdjurvårdare - (eller djurförsökstekniker) tar hand om djur som deltar i djurförsöksverksamhet inom forskningssammanhang;
    • Kvalificerad djurvårdare – arbetar vanligtvis med djur på veterinärklinik/djursjukhus med tillstånd att medicinera/ge injektioner (Kvalificerad Djurvårdare - nivå 2, kan man bli genom en yrkeshögskoleutbildning);
    • Djursjukskötare (legitimerad) - behöver utbildning från 3-årig kandidatprogram på SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, vilket ger mer avancerade arbetsuppgifter inom djursjukvården.

    Det är några frågor du behöver svara på - för att det ska bli möjligt att ge dig råd angående vilken utbildning du behöver gå:
    - vill du jobba med friska djur? eller vill du jobba med sjuka djur?
    - vill du jobba med djur i en djurpark?
    _ vill du jobba med djur inom lantbruk?
    - kan du tänka dig gå en 3-årig högskole(universitets) utbildning för att bli Djursjukskötare /en sort "sjuksköterska för djur"/?
    - vill du med kortast möjliga utbildningen snarast komma ut i jobb, även om det innebär mindre kvalificerade arbetsuppgifter och lägre lön?

    ************

    Hej igen,

    Vi fick nyss info om att det på de här två gymnasieskolorna > - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=M%C3%A4lardalens+ridgymnasium&program=&profession=&variant=&sport=&county=&municipality_id=&order=default som det eventuellt finns möjlighet att komma in på "djurskötare". Kontakta gärna en av dem eller båda skolorna - om det är av intresse för dig!

    Mvh

    ANNA