Bella
    Hej!
    Jag jobbar just nu på Intersports tryckeri i Barkarby. Det är bara jag som har mina arbetsuppgifter och därför blir man väldigt ensam och jobbet är otroligt monotont. Jag har jobbat där i lite mer än ett år nu och känner att jag varken utvecklas så mycket mer eller trivs särskilt bra. Jag har även ganska mycket drömmar om att få sälja egenproducerade produkter som glas, smycken, serveringsset osv. Men även otroligt intresserad av event, dukningar, kläder och mat. Jag är också intresserad av ledarskap, hur människor utvecklas och kan utvecklas och att bygga grupper och se hur folk samarbetar. Jag är en otroligt kreativ, glad och driven person och känner att jag inte riktigt får utlopp för något av de egenskaperna i mitt nuvarande arbete. Men jag vet inte vart jag ska vända mig för att jag ska kunna hitta dit jag vill och kunna utvecklas. Det känns som att jag måste börja plugga för att komma någonstans, men jag vet inte om jag orkar plugga just nu. Skulle verkligen kunna tänka mig att gå småkurser i olika hantverkstekniker eller ledarutbildningar, men vet inte om de pengarna är värda att lägga ut på det. Hur ska jag tänka, vart borde jag söka jobb eller vet du någon bra linje som borde passa? Eller om det är smart att sätta ihop en egen examen?
    /Bella

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bella,

    det är jättebra att du är en kreativ person som har drömmar och idéer och vill utvecklas.

    Du är också mycket ung och hinner göra jättemycket: plugga och jobba under lång tid... du har jätte-jättemånga år kvar till pension, tänker jag.! :)

    Det finns mycket stor variation av yrken och utbildningar som du säkert vet om själv också - vilket också är jättebra, å ena sidan... men, å andra sidan - hur ska man välja, när det finns så mycket att välja bland?! :)

    Kring intressen och arbete kan man också tänka på Olika sätt; i Sverige tycker de flesta att jobbet ska spegla personens intressen och ambitioenn men alla tänker inte så och man behöver inte nödvändigtvis tänka så. Man kan faktiskt tänka så här "På jobbet tjänar jag pengar och sedan gör roliga saker på fritiden". Vid monotont arbete har man mycket tid att tänka på vad man vill; man har också sin kreativa energin kvar när man går från jobbet (till skillnad från kreativa arbeten, när man inte orkar vara kreativ utanför arbetet i stället...! :).

    Om du inte vill eller kan tänka så som jag "föreslår" i stycket ovan - behöver du (i alla fall såsmåningom) byta jobb. Här kan man också tänka på olika sätt: du kan försöka söka andra jobb utan att gå någon utbildning - jag antar att du har gymnasiekompetens och det är många jobb man kan få utan någon eftergymnasial utbildning, se ett antal exempel på www.framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    Om du vill eller känner att du måste utbilda dig - då finns det många olika utbildningar. utbildningsformen som ger störst chans till jobb efter utbildningen är Yrkeshögskola >>>.

    Kika på många olika yrken - www.framtid.se

    och på yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se

    Återkom sen och berätta hur tankarna går!

    Hörs!

    ANNA